Είναι πιθανό να μην υπάρχει καλύτερη προσωποποίηση της δημώδους φράσης «ο λύκος στην αναμπουμπούλα χαίρεται» από το ελληνικό εφοπλιστικό κεφάλαιο. Από την αρχή της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία, και ενώ τα ελεγχόμενα από τους εφοπλιστές ΜΜΕ τηρούν μια απαρέγκλιτα φιλοπολεμική στάση υποτίθεται στο πλευρό των Ουκρανών, τα ελληνικής ιδιοκτησίας πετρελαιοφόρα έχουν αναλάβει τη μερίδα του λέοντος της μεταφοράς ρωσικού πετρελαίου, χρηματοδοτώντας ουσιαστικά τη ρωσική ιμπεριαλιστική εισβολή. Παράλληλα, με τη βοήθεια και της ελληνικής κυβέρνησης, έχουν επιτυχημένα πιέσει ώστε οι κυρώσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης στα ρωσικά ορυκτά καύσιμα να είναι μηδαμινές και να μην πλήξουν την εφοπλιστική κερδοφορία.
Η δράση τους αυτή έχει πλέον γίνει γνωστή ανά την υφήλιο. Όμως εδώ και κάποιο διάστημα, όπως αποκαλύπτει ρεπορτάζ του Foreign Policy, οι Έλληνες εφοπλιστές έχουν βρει έναν τρόπο να συνεχίσουν τα κέρδη τους μειώνοντας ταυτόχρονα κάπως την εμπλοκή τους στη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου. Πωλούν μαζικά τα παλαιότερα των πετρελαιοφόρων πλοίων τους σε εταιρείες που μέσω σκοτεινών διαδρομών ανήκουν κυρίως σε Ρώσους.
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ της δημοσιογράφου Ελίζαμπεθ Μπρο, οι ελληνικές εφοπλιστικές εταιρείες έχουν από την έναρξη του πολέμου πουλήσει συνολικά 290 πλοία, τα περισσότερα από κάθε άλλη χώρα. Τα 125 εξ αυτών έχουν πουληθεί από τον Φεβρουάριο του 2022 μέχρι τον αντίστοιχο μήνα του 2023 για συνολικό ποσό που φτάνει τα 4 δισ. δολάρια. Σύμφωνα με την ιστοσελίδα Hellenic Shipping News, οι Έλληνες πλοιοκτήτες πούλησαν μονάχα στο πρώτο εξάμηνο του φετινού έτους 97 πλοία, με μέση ηλικία τα 17 χρόνια.
Στο ρεπορτάζ του Foreign Policy αναφέρονται και συγκεκριμένα παραδείγματα εξωφρενικών πωλήσεων πετρελαιοφόρων, όπως του τάνκερ Seatrust (κατηγορίας Aframax, της τέταρτης μεγαλύτερης σε όγκο κατηγορίας πετρελαιοφόρων), από την εταιρεία Thenamaris συμφερόντων της οικογένειας Μαρτίνου, έναντι 35 εκ. δολαρίων — πάνω από τρεις φορές όσα πλήρωσε για να το αγοράσει οκτώ χρόνια νωρίτερα. Ή την πώληση ενός πετρελαιοφόρου κατηγορίας VLCC (δεύτερη μεγαλύτερη σε όγκο) από την εταιρεία Kyklades Maritime συμφερόντων Αλαφούζου, έναντι 62 εκ. δολαρίων — σχεδόν τα διπλάσια από όσα πλήρωσε για να το αποκτήσει.
Οι ταυτότητες των αγοραστών αυτών των παλιών πετρελαιοφόρων είναι καλυμμένες σε πέπλο μυστηρίου. Οι περισσότερες από τις εταιρείες που αγοράζουν τα ελληνικά τάνκερ έχουν τη βάση τους στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα — ακολουθούν εταιρείες με βάση την Κίνα, την Τουρκία και την Ινδία. Αρκετοί από αυτούς τους νέους ιδιοκτήτες είναι τόσο καλά κρυμμένοι, που οι εταιρείες τους δεν διαθέτουν ούτε διεύθυνση αποστολής αλληλογραφίας. Όπως σημειώνεται στο ρεπορτάζ, το 2022 δημιουργήθηκαν 864 ναυτιλιακές εταιρείες που σχετίζονται με τη Ρωσία.
Αυτό που έχουν κοινό οι τέσσερις χώρες στις οποίες εδράζονται οι εταιρείες που συντριπτικά αγοράζουν τα παλιά ελληνικά τάνκερ, είναι ότι δεν έχουν εφαρμόσει κυρώσεις κατά της Ρωσίας. Κίνα, Ινδία και Τουρκία έχουν αυξήσει τις εισαγωγές ρωσικών ορυκτών καυσίμων, ενώ τα ΗΑΕ έχουν μετατραπεί γρήγορα σε κέντρο αγοραπωλησίας ρωσικού πετρελαίου.
Σημαντικό σε όλη την ιστορία, είναι να σημειωθεί και η παλαιότητα της πλειοψηφίας των συγκεκριμένων πετρελαιοφόρων, ζήτημα που μπορεί να προκαλέσει γιγαντιαία περιβαλλοντικά προβλήματα. Η αφάνεια και ασάφεια των νέων τους ιδιοκτητών δυσχεραίνει τον ούτως ή άλλως ελλιπή έλεγχο, με αποτέλεσμα τον κίνδυνο διαρροών αλλά και τραυματισμού των ναυτικών που εργάζονται σε αυτά τα τάνκερ.