Τη σχέση των δεξαμενόπλοιων συμφερόντων Ελλήνων εφοπλιστών με τις ρωσικές εξαγωγές πετρελαίου και συνεπώς με τη χρηματοδότηση της εισβολής στην Ουκρανία, ανέλυσε σε σειρά αναρτήσεών του στο Twitter ο επικεφαλής οικονομολόγος του Ινστιτούτου Διεθνών Χρηματοοικονομικών (Institute of International Finance — IIF), Ρόμπιν Μπρουκς.
Όπως τόνισε ο Μπρουκς, η Ρωσία στο πρώτο εξάμηνο του 2023 εξήγαγε περισσότερο πετρέλαιο από τα αντίστοιχα εξάμηνα προηγούμενων ετών, κάτι που όπως λέει είναι δυνατόν μονάχα χάρη στα ελληνικής κτήσης πετρελαιοφόρα, που φτάνουν στο 50% της χωρητικότητας του συνόλου αυτών των εξαγωγών.
Σημαντικά, ο Μπρουκς αναφέρει πως πρόκειται για μία στροφή των Ελλήνων «ολιγαρχών των ναυτιλιακών μεταφορών» έπειτα από την έναρξη του πολέμου. Προ της εισβολής, τα ελληνικά πλοία αποτελούσαν το 33% της χωρητικότητας των δεξαμενόπλοιων που απέπλεαν από τα ρωσικά λιμάνια. Έπειτα από την εισβολή, το ποσοστό αυτό έφτασε στο 50%.
2. Greek shipping oligarchs shifted their tankers to help Russia after the invasion. Greek ships were 33% of total tanker capacity out of Russian ports prior to the invasion. Since then, this number is up to 50%. This means Putin’s war machine depends critically on Greek ships… pic.twitter.com/K58w9kMehh
— Robin Brooks (@RobinBrooksIIF) June 11, 2023
Μάλιστα, στα σημαντικότερα λιμάνια εξαγωγών πετρελαίου της Ρωσίας, δηλαδή τα λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας και της Βαλτικής, από όπου η Ρωσία εξάγει το 83% του ναυτικά μεταφερόμενου πετρελαίου της, τα ελληνόκτητα δεξαμενόπλοια αποτελούν το 75% και 60% της συνολικής χωρητικότητας αντίστοιχα.
3. Russia exports 83% of its shipborne oil out of Black Sea (lhs) and Baltic (rhs) ports. Greek-owned oil tankers make up 75% of tanker capacity out of Black Sea ports and 60% out of Baltic ports (blue). There is NO Russian war machine – no war in Ukraine – without Greek ships… pic.twitter.com/DIhT5vFPWe
— Robin Brooks (@RobinBrooksIIF) June 11, 2023
Ο οικονομολόγος κάνει επίσης αναφορά στις πιέσεις των Ελλήνων εφοπλιστών ώστε η Ευρωπαϊκή Ένωση να μην επιβάλει κυρώσεις που θα έπλητταν αυτή τους τη δραστηριότητα. Αφότου αρχικά πίεσαν για να μην επιβληθεί ανώτατη τιμή πώλησης στο επίπεδο των G7, όταν αυτή έγινε αναπόφευκτη πίεσαν ώστε αυτή η ανώτατη τιμή να είναι υψηλή, στο 60 δολάρια.
Όπως τονίζει ο Μπρουκς, οι Έλληνες εφοπλιστές χρησιμοποιούν δύο επιχειρήματα σε αυτές τους τις πιέσεις. Το πρώτο είναι πως, εάν δεν μεταφέρουν το ρωσικο΄ πετρέλαιο τα δικά τους σκάφη, θα το κάνει κάποιος άλλος. Ο Μπρουκς αποκαλεί αυτό το επίχειρημα «απόλυτη ανοησία», καθώς όπως λέει δεν υπάρχει κάποιος εναλλακτικός παράγων με τη χωρητικότητα των ελληνικών δεξαμενόπλοιων.
5. Greek lobbying of the EU rests on two points. The first is: if Greek ships don’t transport Russian oil, someone else will. This argument is total nonsense, as no one else has the capacity that Greek shipping oligarchs have. There’s no alternative to Greek ships for Russia… pic.twitter.com/HiihGTDGYX
— Robin Brooks (@RobinBrooksIIF) June 11, 2023
Το δεύτερο επιχείρημα των εφοπλιστών, είναι πως αν μειωθεί η ανώτατη τιμή πώλησης, η Ρωσία θα αντεπιτεθεί με μείωση παραγωγής. Κάτι τέτοιο, λέει ο Μπρουκς, είναι απίθανο, καθώς τα έσοδα από τις εξαγωγές πετρελαίου είναι αναγκαίο κεφάλαιο για τη χρηματοδότηση του πολέμου. Η Ρωσία δεν πρόκειται να περικόψει η ίδια τα έσοδά της, για μια μειωμένη κύρωση από τα 60 στα 50 δολάρια.
6. The second point Greek lobbyists make: if the G7 cap is lowered from $60, Russia will retaliate with production cuts. This point has also been exposed to be total nonsense. Russia desperately needs cash for its war. Cutting the cap to $50 won’t see any Russian retaliation… pic.twitter.com/Mg6pj16tR9
— Robin Brooks (@RobinBrooksIIF) June 11, 2023