Στη Βουλή το ζήτημα της δράσης της ΣΤΑ.ΣΥ. σε κατεχόμενα παλαιστινιακά εδάφη

Με δύο ερωτήσεις που κατέθεσαν με διαφορά δύο ημερών, ο ΣΥΡΙΖΑ και το ΚΚΕ έφεραν ενώπιον της Βουλής το ζήτημα της διεκδίκησης από την ΣΤΑΣΥ Α.Ε. του έργου της νέας γραμμής του ελαφριού μετρό/τραμ στην Ιερουσαλήμ, θέμα το οποίο είχε αναδείξει μεγάλη έρευνα που δημοσιεύτηκε στο info-war.gr.

Σύμφωνα με την έρευνα, οι ελληνικές εταιρείες ΣΤΑΣΥ Α.Ε. και ΓΕΚ- ΤΕΡΝΑ συμμετέχουν, με την έμπρακτη υποστήριξη της ελληνικής κυβέρνησης και του υπουργού Υποδομών Χρήστου Σπίρτζη, στο διαγωνισμό για τη χρηματοδότηση, κατασκευή, λειτουργία και συντήρηση του έργου «Green Line Light Rail Track», ο οποίος έρχεται σε σύγκρουση με αποφάσεις του ΟΗΕ σχετικά με τα κατεχόμενα παλαιστινιακά  εδάφη και τους παράνομους ισραηλινούς εποικισμούς.

Οι 20 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ απευθυνόμενοι στον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών κ. Σπίρτζη ρωτούν, καταρχάς, αν έχει διερευνηθεί από τους ιθύνοντες αν πράγματι το έργο διέρχεται από κατεχόμενα παλαιστινιακά εδάφη και εξυπηρετεί παράνομους ισραηλινούς εποικισμούς και κατά πόσο οι Παλαιστίνιοι κάτοικοι της Ιερουσαλήμ υποδέχονται και αποδέχονται θετικά – υπό τις παρούσες συνθήκες – αυτά τα συγκοινωνιακά έργα. Τέλος, ρωτούν τον αρμόδιο υπουργό σε ποιες ενέργειες προτίθεται να προβεί, σε περίπτωση που η συμμετοχή της ΣΤΑ.ΣΥ στο έργο της «Green Line» Light Rail Track της Ιερουσαλήμ, έρχεται σε αντίθεση με τις συστάσεις του ΟΗΕ περί παραβίασης των ανθρώπινων δικαιωμάτων των Παλαιστίνιων που ζουν στα κατεχόμενα εδάφη.

Με σειρά τους οι βουλευτές του ΚΚΕ Λιάνα Κανέλλη, Θανάσης Παφίλης και Σταύρος Τάσσος απευθυνόμενοι στον κ. Σπίρτζη, αλλά και στον Υπουργό Εξωτερικών κ. Κατρούγκαλο ρωτούν αφενός πώς τοποθετείται η κυβέρνηση στα ζητήματα καταπάτησης των δικαιωμάτων των παλαιστινίων κατοίκων και στη συμμετοχή της ελληνικής εταιρείας ΣΤΑΣΥ ΑΕ στην προώθηση των ισραηλινών εποικισμών. Αφετέρου ζητούν απάντηση από τη κυβέρνηση σχετικά με το τι μέτρα πρόκειται να πάρει για την άμεση αναγνώριση του Παλαιστινιακού κράτους, σύμφωνα με τη σχετική απόφαση της Βουλής.

Ολόκληρη η ερώτηση των βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ:
Στις 3 Αυγούστου 2017 υπογράφηκε μνημόνιο συνεργασίας (M.o.U. Pre-tender agreement) που αφορά τη συμμετοχή της ΣΤΑ.ΣΥ. Α.Ε. σε κοινοπρακτικό σχήμα υπό την Ισραηλινή εταιρεία Pangea Israel Projects, το οποίο διεκδίκησε τη χρηματοδότηση, κατασκευή, λειτουργία και συντήρηση της “Green Line” Light Rail Track (ελαφρύ μετρό) για τη πόλη της Ιερουσαλήμ, με το εκτιμώμενο κόστος της κατασκευής του έργου να έχει υπολογιστεί περίπου σε 2 δισ. ευρώ. Με τη συμμετοχή της ΣΤΑ.ΣΥ. στην εν λόγω διαγωνιστική διαδικασία, επιδιώχθηκε να ανοίξει ο δρόμος για τη συμμετοχή της ΣΤΑ.ΣΥ. – αλλά και άλλων δημόσιων επιχειρήσεων – σε διάφορα έργα του εξωτερικού, ώστε να αξιοποιηθούν διεθνώς – προς όφελος και της εθνικής οικονομίας – οι ικανότητες και η τεχνογνωσία του ελληνικού στελεχιακού δυναμικού. Εφόσον η κοινοπραξία κερδίσει το διαγωνισμό, η ΣΤΑ.ΣΥ. Α.Ε., θα αναλάβει τη λειτουργία και τη συντήρηση του έργου, με εκτιμώμενη διάρκεια εκμετάλλευσης τα 15-20 χρόνια.

Αργότερα, τον Μάρτιο του 2018, όταν ανακοινώθηκε ότι η κοινοπραξία προκρίθηκε στη δεύτερη φάση του διαγωνισμού, γνωστοποιήθηκε επίσης ότι σε αυτήν είχε ενταχθεί και η ελληνική κατασκευαστική εταιρεία ΓΕΚ- ΤΕΡΝΑ, η οποία θα αναλάβει το κατασκευαστικό σκέλος του έργου.

Σύμφωνα, ωστόσο, με δημοσιεύματα στον έντυπο και ηλεκτρονικό Τύπο, η συμμετοχή της ΣΤΑ.ΣΥ στον εν λόγω διαγωνισμό συνιστά εμπλοκή ελληνικής δημόσιας εταιρίας σε έργο που σχεδιάζεται να υλοποιηθεί σε περιοχή που διεθνώς αναγνωρίζεται ως Κατεχόμενο Παλαιστινιακό Έδαφος, χωρίς την έγκριση της Παλαιστινιακής Αρχής. Σύμφωνα, δε, με τα ίδια δημοσιεύματα, αφορά παροχή υπηρεσιών σε παράνομους ισραηλινούς εποικισμούς. Συγκεκριμένα, το ένα άκρο της «πράσινης γραμμής» του ελαφριού μετρό/τραμ σχεδιάζεται να βρίσκεται στον παράνομο εποικισμό Gilo, και οι γραμμές του θα διέρχονται και από διεθνώς θεωρούμενες παλαιστινιακές εκτάσεις – οι οποίες παρανόμως καταλήφθηκαν και προσαρτήθηκαν – και στις οποίες βρίσκονται και άλλοι εποικισμοί όπως ο Giv’at Shapira.

Το 2009, σε Έκθεση, η οποία συντάχθηκε από επιτροπή που είχε οριστεί από το Συμβούλιο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων του ΟΗΕ (Έκθεση Γκόλντστουν), το έργο της επέκτασης άλλης γραμμής (κόκκινης γραμμής) του ελαφριού μετρό/τραμ της Ιερουσαλήμ, είχε συμπεριληφθεί ανάμεσα στα έργα που γίνονταν για να εξυπηρετήσουν τους παράνομους ισραηλινούς εποικισμούς, όπως οι Pisgat Ze’ev, Giv’at Ha-Mivtar, Giv’at Shapira, με διάφορες στάσεις σε αυτούς, με αποτέλεσμα να ξεσπάσει κίνημα εναντίωσης στο έργο, τόσο στην Παλαιστίνη όσο και διεθνώς. Οι σημαντικές διεθνείς αντιδράσεις υποχρέωσαν ξένες ιδιωτικές εταιρείες, όπως οι γαλλικές Veolia και Alstom, αλλά και την επίσης γαλλική εταιρία Systra, που ανήκει στις κρατικές SNCF και RATP, να αποσυρθούν από την κατασκευή της κόκκινης και της μωβ γραμμής του ελαφρού μετρό/τραμ της Ιερουσαλήμ.

Επίσης, σε άλλη μεταγενέστερη έκθεση – η οποία συντάχθηκε το 2013, από Επιτροπή που είχε εκ νέου οριστεί από το Συμβούλιο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων του ΟΗΕ και αφορούσε δραστηριότητες επιχειρήσεων που εγείρουν ιδιαίτερες ανησυχίες για παραβιάσεις ανθρωπίνων δικαιωμάτων του Παλαιστινιακού λαού – συμπεριλαμβανόταν ως παραβίαση ανθρωπίνων δικαιωμάτων και «η παροχή υπηρεσιών και μέσων που υποστηρίζουν τη διατήρηση και την ύπαρξη των εποικισμών, συμπεριλαμβανομένης της μετακίνησης.», συμπερίληψη που σχετίζεται με τα έργα της “Green Line” του τραμ/ελαφριού μετρό. Στις συστάσεις της η Επιτροπή προέτρεπε τις εταιρίες να εκτιμήσουν τις επιπτώσεις των δραστηριοτήτων τους στα ανθρώπινα δικαιώματα και να λάβουν όλα τα απαραίτητα μέτρα – συμπεριλαμβανομένης της διακοπής των οικονομικών τους συμφερόντων σε εποικισμούς.

Ως συνέπεια των παραπάνω εκθέσεων, το Γραφείο του Ύπατου Αρμοστή του ΟΗΕ για τα ανθρώπινα δικαιώματα, εξέδωσε τον Φεβρουάριο του 2018 την έκθεση “Report of the United Nations High Commissioner for Human Rights, Database of all business enterprises involved in the activities detailed in paragraph 96 of the report of the independent international fact-finding mission to investigate the implications of the Israeli settlements on the civil, political, economic, social and cultural rights of the Palestinian people throughout the Occupied Palestinian Territory, including East Jerusalem”στην οποία επισημαίνεται ότι «Τα κράτη μπορούν να καταστούν υπόλογα για παραβιάσεις (ανθρωπίνων δικαιωμάτων) από επιχειρήσεις όταν οι ενέργειες μπορούν να αποδοθούν σε αυτά (για παράδειγμα, στην περίπτωση μιας επιχείρησης που ανήκει στο κράτος) ή όταν τα Κράτη αποτυγχάνουν να λάβουν κατάλληλα μέτρα για να αποτρέψουν, διερευνήσουν, τιμωρήσουν και αποκαταστήσουν τις παραβιάσεις» (παρ. 30) και ότι «Τα κράτη έχουν επίσης επιπλέον υποχρεώσεις ως οικονομικοί παράγοντες τα ίδια, όταν πρόκειται για επιχειρήσεις που ανήκουν στο κράτος»(παρ. 34).

– Επειδή ελληνικές επιχειρήσεις, που συμμετέχουν στη διεθνή κοινοπραξία, εάν τελικά αυτή κερδίσει το έργο της «Green Line» Light Rail Track της Ιερουσαλήμ, εξαιτίας ακριβώς αυτής της συμμετοχής, κινδυνεύουν να συμπεριληφθούν στη λίστα που συντάσσεται και ετησίως επικαιροποιείται από το Γραφείο του Ύπατου Αρμοστή του ΟΗΕ και αφορά επιχειρήσεις που παραβιάζουν τα ανθρώπινα δικαιώματα των Παλαιστινίων που κατοικούν στα κατεχόμενα

– Επειδή ο διαγωνισμός για την κατασκευή, λειτουργία και συντήρηση της “Green Line” της πόλης της Ιερουσαλήμ βρίσκεται στη φάση της τελικής επιλογής με ημερομηνία κατάθεσης προσφορών την 15η Μαρτίου (δόθηκε παράταση από την αρχική ημερομηνία που ήταν η 15η Φεβρουαρίου)

– Επειδή ο ελληνικός και ο παλαιστινιακός λαός συνδέονται με στενούς και μακροχρόνιους δεσμούς φιλίας που επιβεβαιώθηκαν και εμβάθυναν πρόσφατα με την Ελληνο -Παλαιστινιακή συνάντηση που πραγματοποιήθηκε με πρωτοβουλία της κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ στις 17 Δεκεμβρίου 2018, και η οποία ολοκληρώθηκε επιτυχημένα με τη σύσταση Ελληνο – Παλαιστινιακής Υπουργικής Ομάδας Εργασίας, με στόχο την ενίσχυση των διμερών σχέσεων των δυο χωρών

Ερωτάται ο κ. Υπουργός:

1. Έχει διερευνηθεί κατά πόσο το εν λόγω έργο διέρχεται πράγματι από κατεχόμενα παλαιστινιακά εδάφη και εξυπηρετεί παράνομους ισραηλινούς εποικισμούς, όπως δημοσιεύματα υποστηρίζουν;

2. Έχει διερευνηθεί κατά πόσο οι Παλαιστίνιοι κάτοικοι της Ιερουσαλήμ υποδέχονται και αποδέχονται θετικά – υπό τις παρούσες συνθήκες – αυτά τα συγκοινωνιακά έργα;

3. Σε ποιες ενέργειες προτίθεται να προβεί, σε περίπτωση που η συμμετοχή της ΣΤΑ.ΣΥ στο έργο της «Green Line» Light Rail Track της Ιερουσαλήμ, έρχεται σε αντίθεση με τις συστάσεις του Ο.Η.Ε. περί παραβίασης των ανθρώπινων δικαιωμάτων των Παλαιστίνιων που ζουν στα κατεχόμενα εδάφη;

Οι ερωτώντες Βουλευτές
Καββαδία Ιωαννέτα (Αννέτα), Γκιόλας Ιωάννης , Δρίτσας Θεόδωρος, Ιγγλέζη Αικατερίνη, Κουράκης Αναστάσιος (Τάσος), Κυρίτσης Γεώργιος, Μηταφίδης Τριαντάφυλλος, Μιχαηλίδης Ανδρέας, Μπαλαούρας Γεράσιμος (Μάκης), Πάλλης Γεώργιος, Παπαδόπουλος Χριστόφορος, Παυλίδης Κωνσταντίνος, Ρίζος Δημήτρης, Σκουρλέτης Παναγιώτης (Πάνος), Σταματάκη Ελένη, Σταμπουλή Αφροδίτη, Τριανταφύλλου Μαρία, Φίλης Νικόλαος, Χριστοδουλοπούλου Αναστασία (Τασία), Ψυχογιός Γεώργιος


Ολόκληρη η ερώτηση των βουλευτών του ΚΚΕ:
Η απόφαση της κυβέρνησης Τραμπ να εγκαινιάσει τη νέα πρεσβεία των ΗΠΑ στην Ιερουσαλήμ, αναγνωρίζοντάς την ουσιαστικά ως “πρωτεύουσα” του Ισραήλ, αποθράσυνε την ισραηλινή επιθετικότητα και προκάλεσε νέες αρνητικές εξελίξεις σε βάρος του Παλαιστινιακού λαού.

Σε πρόσφατη ανακοίνωσή του το Υπουργείο Εξωτερικών της Παλαιστίνης κατήγγειλε τα σχέδια του Ισραήλ για κατασκευή 23 χιλιάδων εποικιστικών μονάδων κατοικίας στη λεγόμενη ενιαία Ιερουσαλήμ εκ των οποίων οι 2.000 είναι στην κατεχόμενη Ανατολική Ιερουσαλήμ.

Σε αυτό το πλαίσιο, αρκετές μελέτες προβάλλουν τον αυξανόμενο ρόλο που διαδραματίζουν ισραηλινές και ξένες εταιρείες στην προώθηση των εποικισμών στην Ιερουσαλήμ μέσω της συμμετοχής τους στην κατασκευή του έργου “Green Line Light Rail Track”, το οποίο εκτελείται χωρίς την έγκριση της Παλαιστινιακής Αρχής. Μεταξύ των εταιρειών που συμμετέχουν στο εν λόγω έργο συμπεριλαμβάνεται και η Ελληνική Εταιρεία “ΣΤΑΣΥ ΑΕ”.

Σύμφωνα με τις μελέτες, το έργο αυτό υπηρετεί τη σύνδεση των εποικισμών, διευκολύνοντας την κίνηση των εποίκων που λειτουργούν ως εργαλείο της ισραηλινής κατοχής κατά των Παλαιστινίων σε συνδυασμό με τα σημεία ελέγχου, το διαχωριστικό τείχος της ντροπής, απομονώνοντας και ενισχύοντας τον αποκλεισμό των Παλαιστινίων.

Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ έχει τις δικές της ευθύνες, όχι μόνο γιατί αθωώνει την επιθετική πολιτική των ΗΠΑ και αναπτύσσει σε βάθος τις σχέσεις της με το Ισραήλ, αλλά και γιατί δεν έχει προχωρήσει ακόμη στην αναγνώριση του Παλαιστινιακού κράτους σύμφωνα και με την αντίστοιχη απόφαση της Βουλής του Δεκέμβρη του 2015, η οποία ορθά διαπίστωσε την ιδιαίτερα ανησυχητική συνέχιση της ισραηλινής εποικιστικής δραστηριότητας.

Με βάση τα παραπάνω, ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:

– Πώς τοποθετείται η κυβέρνηση στα παραπάνω ζητήματα και στη συμμετοχή της ελληνικής εταιρείας “ΣΤΑΣΥ ΑΕ” στην προώθηση των ισραηλινών εποικισμών;

– Τι μέτρα θα πάρει για την άμεση αναγνώριση του Παλαιστινιακού κράτους, σύμφωνα με τη σχετική απόφαση της Βουλής;

inffowar logo

Βοήθησε το INFO-WAR να συνεχίσει την ανεξάρτητη δημοσιογραφία

Για περισσότερες επιλογές πατήστε εδώ