Ρεπορτάζ των Reporters United και της ΕφΣυν αποκαλύπτει πως το θεωρητικά πιο σύγχρονο κομμάτι του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας, τα 106 χλμ. μεταξύ Τιθορέας και Δομοκού, είναι και από τα πιο επικίνδυνα καθώς περισσότεροι από 10.000 στρωτήρες (τσιμεντένιες τραβέρσες πάνω στις οποίες πατούν οι ράγες) έχουν υποστεί ρωγμές.
Στο ρεπορτάζ, που υπογράφει η Ευρυδίκη Μπερσή, σημειώνεται πως το πρόβλημα είναι γνωστό τουλάχιστον από το 2019, ενώ μέχρι τώρα δεν έχουν γίνει οι απαραίτητες κινήσεις για την επίλυσή του, δηλαδή την αντικατάσταση των προβληματικών στρωτήρων. Παρουσιάζονται έγγραφα «από τρεις διαφορετικές χρονιές (2019, 2021, 2023) και από τρεις διαφορετικούς φορείς με αρμοδιότητα στο ζήτημα (ΟΣΕ, Πολυτεχνείο Θεσσαλονίκης, κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ – ΑΒΑΞ – ΤΕΡΝΑ)». Όμως, ο πλέον αρμόδιος για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων φορέας, η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων, δηλώνει διά της επικεφαλής της άγνοια για το ζήτημα.
Όπως σημειώνεται στο ρεπορτάζ, ο ακριβής αριθμός των προβληματικών στρωτήρων δεν είναι γνωστός. Στην τελευταία καταμέτρηση της αναδόχου κοινοπραξίας, τον Ιούνιο του 2023, εντοπίστηκαν 10.689 ρηγματωμένοι στρωτήρες. Εκτίμηση στελέχους της ΕΡΓΟΣΕ κάνει λόγο για 1.000 στρωτήρες που χρήζουν άμεσης αντικατάστασης, έχουν δηλαδή σοβαρές ρωγμές που μπορούν να δημιουργήσουν πρόβλημα με το πλάτος της γραμμής και αυξάνουν τον κίνδυνο εκτροχιασμού — ειδικά σε υψηλές ταχύτητες
Όπως επισημαίνει το ρεπορτάζ της Ε. Μπερσή, η «συντριπτική πλειονότητα των ρηγματωμένων στρωτήρων παρήχθησαν στα τέλη του 2008 και στις αρχές του 2009 από τη ΣΤΡΩΤΗΡΕΣ ΑΕΒΕ, εταιρεία στην οποία η ΤΕΡΝΑ κατείχε το 51%». Η συγκεκριμένη όμως, θυγατρική πλέον δεν υπάρχει, και από την προμήθεια των στρωτήρων «έχουν περάσει περισσότερα από 10 χρόνια και δεν ισχύει η εγγύηση».
Εντυπωσιακά, από την παραγωγή τους το 2008-9, οι στρωτήρες άρχισαν να τοποθετούνται το 2014 και το πρόβλημα δεν εντοπίστηκε έως το 2019, έναν χρόνο μετά την έναρξη λειτουργίας του τμήματος. Το υλικό έχει θεωρητική διάρκεια ζωής τέσσερις δεκαετίες, όμως εμφάνισε προβλήματα έπειτα από ένα μόλις έτος καταπόνησης. Εκτιμήσεις ανεβάζουν τον αριθμό των προβληματικών στρωτήρων στο συγκεκριμένο τμήμα στις 15.000, με τη ΣΤΡΩΤΗΡΕΣ ΑΕΒΕ να έχει προμηθεύσει περίπου το ένα τρίτο του τμήματος Τιθορέα-Δομοκός.
Τα ερωτήματα που θέτει το ρεπορτάζ είναι καίρια: πώς η ΕΡΓΟΣΕ προμηθεύτηκε το προβληματικό υλικό, ποιοι έλεγξαν τη σχετική σύμβαση, αλλά και ποιος θα χρηματοδοτήσει την αντικατάσταση των προβληματικών στρωτήρων και πότε θα πραγματοποιηθεί αυτή; Διότι μέχρι την επίλυση του προβλήματος, το τμήμα αυτό του σιδηροδρομικού δικτύου αποτελεί κίνδυνο για νέο σοβαρό δυστύχημα.