Του Παναγιώτη Σωτήρη
Πηγή: Unfollow
Σε προηγούμενα ρεπορτάζ αναφερθήκαμε εκτενώς στην υπόθεση των διώξεων κατά φοιτητών στην Πολυτεχνική Σχολή του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης, προερχόμενων από τα ΕΑΑΚ, τις Αγωνιστικές Κινήσεις και τον αναρχικό χώρο, οι οποίοι στοχοποιήθηκαν ουσιαστικά από τον αναπληρωτή καθηγητή Γ. Παύλο, εξαιτίας της συνδικαλιστικής και αντιφασιστικής δράσης τους. Η υπόθεση αυτή έχει προκαλέσει μεγάλη αίσθηση στην πανεπιστημιακά κοινότητα αλλά και έξω από αυτήν. Ανακοινώσεις συμπαράστασης στους φοιτητές έχουν εκδώσει η ΑΔΕΔΥ, η ΠΟΣΔΕΠ, πολλά σωματεία, ενώ υπάρχει και κείμενο συμπαράστασης πανεπιστημιακών.
Υπενθυμίζουμε ότι ο κ. Παύλος προσπάθησε με αναφορές που απεύθυνε και προς την Πρυτανεία και προς την Εισαγγελία Ξάνθης να παρουσιάσει μια εικόνα ότι ομάδες φοιτητών ασκούσαν βία, τρομοκρατούσαν και συμπεριφέροντας όπως έγραψε σε μια εκ των αναφορών του ως «ένα είδος φοιτητικού ISIS». Αφορμή ήταν η αντιπαράθεσή του με τους φοιτητές που διαμαρτύρονταν για τον τρόπο που έκανε το μάθημα και με τις απόψεις του που τις χαρακτήριζαν ακροδεξιές. Ο ίδιος σε επιστολή του προς την Εφημερίδα των Συντακτών προσπάθησε να υποστηρίξει ότι δεν ήταν οι δικές του αναφορές η αφορμή για πρόσκληση που δέχτηκαν οι φοιτητές να περάσουν από τον ανακριτή, ενώ επέμεινε να καταγγέλλει τη δράση των συγκεκριμένων ομάδων των φοιτητών.
Ωστόσο, να που έρχεται μια Ένορκη Διοικητική Εξέταση σε βάρος του κ. Παύλου, που διενεργήθηκε μετά από σχετική απόφαση του Πρύτανη του ΔΠΘ, να διαψεύσει τους ισχυρισμούς του και να δώσει μια άλλη εικόνα για τα γεγονότα. Στην πραγματικότητα, το πόρισμα αυτό δείχνει ότι οι ισχυρισμοί των φοιτητών για προβληματικές στάσεις και συμπεριφορές του κ. Παύλου ως προς τον τρόπο διδασκαλίας, τις εξετάσεις, τα συγγράμματα, τη στάση και συμπεριφορά του ήταν βάσιμοι, ενώ καταδεικνύει ότι είναι αβάσιμες οι κατηγορίες με τις οποίες φοιτητές οδηγήθηκαν στον ανακριτή.
Το πόρισμα αυτό και τα στοιχεία που καταγράφει δείχνει όντως υπήρξε πρόβλημα με τον τρόπο που ο κ. Παύλος δίδασκε τα μαθήματά του και με τα συγγράμματα που διένειμε και επομένως είχαν βάση οι διαμαρτυρίες των φοιτητών. Ήταν, άλλωστε, αυτή η κατάσταση που οδήγησε το Τμήμα ΗΜΜΥ να ορίσει επιτροπή που θα υποστήριζε τη διδασκαλία και τις εξετάσεις στα συγκεκριμένα μαθήματα και να αποφασίσει την εξαίρεση των συγγραμμάτων του κ. Παύλου από τον κατάλογο διδακτικών συγγραμμάτων του ακαδημαϊκού έτους 2016-7, ενώ και η Σύγκλητος του ΔΠΘ όρισε ειδική επιτροπή για την εξέταση αυτών των μαθημάτων στην εξεταστική περίοδο του Σεπτεμβρίου.
Το πόρισμα της ΕΔΕ συμπεραίνει ότι όντως υπήρχαν προβλήματα με τον τρόπο διδασκαλίας. Αυτά δεν περιορίζονται στην προχειρότητα στη συγγραφή αλλά και στο γεγονός ότι ο καθηγητής Παύλος χρησιμοποίησε φοιτητές για την δακτυλογράφηση, την επιμέλεια, το συντονισμό και την καλλιτεχνική επιμέλεια των σημειώσεών αυτών, που κατά το πόρισμα αποτέλεσε «ανάρμοστη κι αντιακαδημαϊκή συμπεριφορά», καθώς «βάσιμα μπορεί να θεωρηθεί ότι ασκήθηκε έμμεσα πίεση προς τους φοιτητές προκειμένου να εμπλακούν στη διαδικασία της συγγραφής των βιβλίων», ενώ εντοπίζει και ζήτημα αμεροληψίας από τη στιγμή που οι φοιτητές αυτή στη συνέχεια θα εξετάζονταν και θα βαθμολογούνταν από τον διδάσκοντα. Εντοπίζει ακόμη πρόβλημα στον τρόπο που ο κ. Παύλος παρότρυνε τους φοιτητές να αγοράσουν σε τιμή κόστους τα δικά του συγγράμματα παρότι είχαν πάρει τα διανεμόμενα μέσω του συστήματος ΕΥΔΟΞΟΣ συγγράμματα. Ως προς τα υψηλά ποσοστά αποτυχίας στα μαθήματά του, που ήταν μία από τις βασικές καταγγελίες των φοιτητών, τα στοιχεία του πορίσματος δείχνουν ότι όντως υπήρξε αύξηση του ποσοστού αποτυχίας τουλάχιστον στο ένα μάθημα, ενώ στο άλλο υπήρξε υψηλό ποσοστό επιτυχίας αλλά με πολύ μικρή προσέλευση.
Τέλος, το πόρισμα θεωρεί υπάρχουν ενδείξεις ότι ο καθηγητής Παύλος προωθούσε τις ιδιαίτερες πολιτικές του απόψεις μέσα στο μάθημα. Θυμίζουμε εδώ ότι οι φοιτητές είχαν καταγγείλει τον καθηγητή Παύλο ότι υποστήριζε ακροδεξιές απόψεις μέσα στο μάθημα.
Μεγάλο ενδιαφέρον έχει το γεγονός ότι από τις καταθέσεις που επικαλείται το πόρισμα προκύπτει ότι γα τους υπόλοιπους διδάσκοντες της Πολυτεχνικής Ξάνθης δεν ευθύνονταν οι ομάδες φοιτητών που έκαναν κριτική στον Γ. Παύλο για τα κρούσματα βίας που είχαν υπάρξει στο ίδρυμα. Επιπλέον, το πόρισμα συμπεραίνει ότι ο καθηγητής Παύλος σε ορισμένες περιπτώσεις χρησιμοποίησε φοιτητές ως μέσο πίεσης προς όργανα του Τμήματος ΗΜΜΥ για την ικανοποίηση δικών του θεμάτων, ενώ με ηλεκτρονικά μηνύματά του παρότρυνε τους φοιτητές να μη συμμετέχουν στις εξετάσεις του Σεπτεμβρίου 2016 που θα πραγματοποιούνταν από επιτροπή που όρισε η Σύγκλητος υποστηρίζοντας ότι τις έχει «προσβάλει νομικά με τους δικηγόρους» του και τους συμβούλευε «να μην δεχθείτε να εξεταστείτε από άλλους συναδέλφους καθόσον οι εξετάσεις αυτές θα ακυρωθούν από το δικαστήριο και θα αναγκαστείτε να εξεταστείτε εκ νέου με τον κανονικό και ορθόδοξο τρόπο». Από το πόρισμα προκύπτει επίσης απόπειρα εκφοβισμού φοιτητή, καθώς του αποστέλλει μηνύματα με τα οποία του αναφέρει ότι θα προσφύγει στη δικαιοσύνη εναντίον του εάν δεν αλλάξει την τοποθέτησή του. Μάλιστα, κατά το πόρισμα «γεννάται θέμα σοβαρής εμπλοκής και ανάμειξης του κ. Παύλου στη δημιουργία πολωτικού και πολλές φορές εχθρικού κλίματος μεταξύ των φοιτητών του τμήματος που οδήγησαν και σε επεισόδια βίας μεταξύ ομάδων φοιτητών που είχαν ως αποτέλεσμα και τον τραυματισμό φοιτητή, προσδίδοντας ενδεχομένως στις πράξεις του στοιχεία ηθικής αυτουργίας των πράξεων αυτών». Ως προς τη συμπεριφορά του καθηγητή Παύλου προς τους συναδέλφους του, το πόρισμα διαπιστώνει ότι με ανακοινώσεις του έκανε προσπάθεια εκφοβισμού τους και απείλησε να τους διαπομπεύσει μέσω των ΜΜΕ, επειδή είχαν αναλάβει, με απόφαση της Συγκλήτου, να πραγματοποιήσουν τις εξετάσεις του Σεπτεμβρίου, ενώ με ανάλογο τρόπο συμπεριφέρθηκε και έναντι των πρυτανικών αρχών του ιδρύματος.
Το συμπέρασμα της ΕΔΕ είναι ότι «προκύπτουν βάσιμες ενδείξεις τέλεσης πειθαρχικών παραπτωμάτων από τον κ. Παύλο», που αφορούν την «αναξιοπρεπή ή ανάρμοστη συμπεριφορά» σε θέματα που αφορούν τα διδακτικά συγγράμματα αλλά και τη συμπεριφορά απέναντι σε φοιτητές, συναδέλφους αλλά και τις προϊστάμενες αρχές και τα όργανα διοίκησης του πανεπιστημίου. Για τη συμπεριφορά του έναντι των φοιτητών επιδεικνύει «αγωγή απάδουσα στην αξιοπρέπεια ακαδημαϊκού λειτουργού» και «παραβίαση κανόνων συμπεριφοράς που πρέπει να επιδεικνύουν τα μέλη της ακαδημαϊκής κοινότητας ώστε να μην διαταράσσεται η δημοκρατική λειτουργία και να μη θίγεται το κύρος του ΑΕΙ και των λειτουργών του». Αντίστοιχα, «αγωγή απάδουσα στην αξιοπρέπεια ακαδημαϊκού λειτουργού» προκύπτει και από τη συμπεριφορά έναντι συναδέλφων. Αντίστοιχα θεωρεί ότι η συμπεριφορά του κ. Παύλου «παραβιάζει αποφάσεις οργάνων του Ιδρύματος και του κανόνες συμπεριφοράς που πρέπει να επιδεικνύουν τα μέλη της ακαδημαϊκής κοινότητας ώστε να μην διαταράσσεται η δημοκρατική λειτουργία και να μη θίγεται το κύρος του ΑΕΙ και των λειτουργών του» σε σχέση με τη στάση του έναντι των οργάνων και των προϊστάμενων αρχών διοίκησης του ιδρύματος, ενώ θεωρεί ότι επιδίδεται σε «κακόβουλη άσκηση κριτικής» των πράξεων της προϊστάμενης αρχής.
Σύμφωνα με πληροφορίες του UNFOLLOW, η Διοίκηση του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης αποφάσισε στη βάση του παραπάνω πορίσματος την παραπομπή του αναπληρωτή καθηγητή Γ. Παύλου στο Πειθαρχικό Συμβούλιο των μελών του Δ.Ε.Π. των Ανωτάτων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων, με βάση το ισχύον πειθαρχικό δίκαιο των διδακτικού προσωπικού των ΑΕΙ.