Του Βασίλη Κουφόπουλου
Κρίσιμη παραμένει για τα περισσότερα των ΜΜΕ η διανομή των χρημάτων από το «πακέτο» των 11 εκατ. ευρώ που αποφάσισε η κυβέρνηση. Προς το παρόν όμως, ενώ στην τηλεόραση, τις εφημερίδες, το ραδιόφωνο και το Internet εμφανίζεται η καμπάνια, επικρατεί σύγχυση για το ποιο τμήμα της είναι δωρεάν και ποιο είναι επί πληρωμή. Η μερική ασάφεια στις απαντήσεις του αρμόδιου υφυπουργού Στέλιου Πέτσα και η «απροθυμία» των βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ να ασκήσουν τον κοινοβουλευτικό έλεγχο, διατήρησαν την αίσθηση αυτή.
Ας δούμε τι υπάρχει μέχρι στιγμής:
Η διαφημιστική καμπάνια που μεταδίδεται από την τηλεόραση και το ραδιόφωνο είναι δωρεάν. Το ανέφερε ο Σ. Πέτσας και υπάρχει η σχετική απόφασή του (ΠΝΠ), ενώ σχετική επιστολή έστειλε στους ραδιοτηλεοπτικούς σταθμούς το ΕΣΡ. Συνεπώς η καμπάνια που θα ακολουθήσει (;) θα περιλαμβάνει το σύνολο των ΜΜΕ, άρα και τους ραδιοτηλεοπτικούς σταθμούς, που σήμερα μεταδίδουν δωρεάν τα μηνύματα.
Η επιλογή της εταιρείας για τη διανομή της καμπάνιας επιτρέπει ταυτόχρονα 3 πράγματα.
1. Μπορεί να προσφέρει τα ποιοτικά και τα ποσοτικά εργαλεία επιλογής των ΜΜΕ που θα μεταδώσουν και θα τυπώσουν την καμπάνια.
2. Ταυτόχρονα επιτρέπει τις καταχωρήσεις/ τοποθετήσεις σε ΜΜΕ που δεν έχουν αυτή τη στιγμή φορολογική ενημερότητα. Κάτι τέτοιο δεν θα μπορούσε να συμβεί, αν υπήρχε η απευθείας διάθεσή των κονδυλίων. Επιπλέον, διάφορα sites με έδρα και ΑΦΜ στο εξωτερικό μπορούν να πάρουν διαφήμιση.
3. Μια ιδιωτική εταιρεία, δεν είναι υποχρεωμένη να αναρτά στη Διαύγεια τα στοιχεία για τα ΜΜΕ που επιλέγει. Αυτό μπορεί να γίνει στο τέλος και να δημοσιευτεί, αν αποφασίσει να το πράξει η κυβέρνηση ή το αξιώσει η αντιπολίτευση. Συνεπώς υπάρχει το (συνηθισμένο και διαχρονικό) κενό στη διαχείριση της κρατικής διαφήμισης.
Τι γίνεται με τις «επιστροφές»; Δεν θα υπάρξουν, απάντησε ο Στέλιος Πέτσας, καθώς το 3% επί του ποσού των 11 εκατ. ευρώ είναι η αμοιβή της εταιρείας που ανέλαβε το δύσκολο έργο. Απομένει όμως να οριστεί με υπουργική απόφαση.
Υπάρχει και το ερώτημα: Τι γίνεται με τις διαφημίσεις που εμφανίζονται τώρα σε sites και εφημερίδες. Η πρώτη απάντηση που έδωσαν διάφοροι τρίτοι για λογαριασμό ιστοσελίδων στις οποίες, κατά δήλωσή τους, δεν μετέχουν, είναι πως πρόκειται για δωρεάν καταχωρήσεις. Δεν δηλώνεται όμως αυτό στην καταχώρηση…
Φαίνεται πως αναρτάται υλικό της καμπάνιας, με προφορικές συνεννοήσεις, χωρίς έγγραφες εντολές, ενώ υπάρχουν και προσωπικές διαβεβαιώσεις από πολιτικά πρόσωπα πως θα λάβουν κι αυτή. Τα ποσά που ακούγονται, όπως τα 5.000 ευρώ για διάστημα διαφήμισης 20 ημερών στα sites, υπερβαίνουν κάθε προσδοκία των ηλεκτρονικών “εκδοτών”. Επιπλέον παρατηρείται το φαινόμενο η καμπάνια να τρέχει σε ιστοσελίδες του τύπου «Τα πέταξε όλα από τον Κορονοϊό» και «Οι Τσιγγάνοι σπέρνουν το Κορονοϊό».
Πώς μπορεί να λυθεί το πρόβλημα; Με έναν απλό τρόπο. Στο gov.gr να παρουσιάζονται καθημερινά τα στοιχεία από τις συμβάσεις που θα συνάπτει η εταιρεία που ανέλαβε το έργο: Δηλαδή το όνομά της, ο διακριτικός της τίτλος, ο κλάδος Μέσου, το ποσό που έχει προϋπολογιστεί και τα χρήματα που έχουν εκταμιευθεί. Σίγουρα, ο Κυριάκος Πιερακκάκης θα είναι σε θέση, αν του ζητηθεί, να εμφανίσει μια τέτοια εφαρμογή. Μια νέα υπουργική απόφαση που θα ρυθμίζει συνολικά τα θέματα που προκύπτουν είναι απαραίτητη για προφανείς λόγους.
Σε αυτήν την έκτακτη συνθήκη για τη χώρα, όπου μεταξύ άλλων πρέπει να διασφαλιστεί το αίσθημα και της εμπιστοσύνης στην κρατική διαφήμιση, η διαφάνεια είναι επιβεβλημένη, καθώς πρόκειται για δημόσιο χρήμα. Όπως και η επιβίωση των Μέσων, φιλικών ή εχθρικών, καθώς ασκούν ειδικά την περίοδο αυτή, δημόσια υπηρεσία.
Πηγή: Digital Media Gr