Πηγή: www.typologies.gr
Η παραδοχή του προέδρου του ΣΥΡΙΖΑ Αλέξη Τσίπρα, ο οποίος τόνισε πως ένα από τα μεγάλη λάθη της κυβέρνησης ήταν πως δεν κατάφερε να κάνει την ΕΡΤ ένα διαφορετικό κανάλι, βάζει στο επίκεντρο της συζήτησης όλα τα ζητήματα των ΜΜΕ που δεν κατάφερε να παρέμβει δραστικά.
Η ΕΡΤ, στην οποία αναφέρθηκε ο πρωθυπουργός ως «λάθος», επαναλειτούργησε με τον νόμο της ΝΕΡΙΤ, μια επιλογή που αποδείχθηκε καταστροφική. Βασικές λειτουργίες της δημόσιας ραδιοτηλεόρασης επί τέσσερα χρόνια δεν μπορούσαν να λειτουργήσουν παρά μόνο με εξωτερικές αναθέσεις σε ιδιωτικές εταιρείες.
Δεν έγιναν οι απαραίτητες προσλήψεις τεχνικού προσωπικού, υιοθετήθηκαν ως κυρίαρχο μοντέλο τηλεοπτικής παραγωγής οι συμπαραγωγές με εξωτερικές εταιρείες. Δεν ενισχύθηκε η αυτονομία και ανεξαρτησία της ενημέρωσης, αντιθέτως επιλέχθηκε η προσπάθεια ελέγχου από την κυβέρνηση με προσθήκες εξωτερικών συνεργατών. Η επιμονή σε συγκεκριμένες εκπομπές και πρόσωπα με έντονα προπαγανδιστικά χαρακτηριστικά, η αδυναμία παραγωγής σειρών μυθοπλασίας και οι διοικητικές δυσλειτουργίες και αντιπαραθέσεις παρήγαγαν, τελικά, ένα αρνητικό κλίμα για την ΕΡΤ.
Η τηλεοπτική αδειοδότηση έμεινε μισή και αφορά τελικά μόνο τους πανελλαδικούς τηλεοπτικούς σταθμούς, οι οποίοι πληρώνουν για τις άδειες λειτουργίες τους 35 εκατ. ευρώ για τη δεκαετία. Παράλληλα, όμως, αυτά κανάλια κέρδισαν τη μείωση του Ειδικού Φόρου Τηλεόρασης, που τους εξοικονομεί περισσότερα έσοδα από όσο το κόστος των τηλεοπτικών αδειών, όπως και τα περιφερειακά κανάλια, στα οποία μειώθηκε επίσης ο ειδικός φόρος, αλλά δεν έχουν άδειες λειτουργίας. Επίσης, δεν άνοιξε ποτέ συζήτηση για άδειες λειτουργίας στους ραδιοφωνικούς σταθμούς.
Στην επίγεια ψηφιακή τηλεόραση η κυβέρνηση δεν έκανε καμία απολύτως παρέμβαση. Η εισαγγελική έρευνα του σκανδάλου του 2014, με την παράδοση όλων των συχνοτήτων στην εταιρεία των μελών της ΕΙΤΗΣΕΕ από τη συγκυβέρνηση ΝΔ – ΠΑΣΟΚ μπήκε στο αρχείο… Δεν προχώρησε η προετοιμασία για τη Δεύτερη Ψηφιακή Μετάβαση στην τηλεόραση, δεν εκδόθηκε καμία υπουργική απόφαση για αυτό, με αποτέλεσμα η ΕΡΤ να κινδυνεύει πάλι να γίνει ουραγός της Digea.
Δεν ελήφθη κανένα απολύτως μέτρο προστασίας των εργαζομένων από τα δεκάδες μικρά και μεγάλα λουκέτα στον χώρο των ΜΜΕ. Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ εφάρμοσε ουσιαστικά τον «νόμο Δένδια» για το καθεστώς της ειδικής διαχείρισης, με αποτέλεσμα οι εργαζόμενοι να χάσουν ακόμη και αυτά τα ελάχιστα προνόμια που είχαν με τον νόμο της πτώχευσης εταιρειών. Ειδικότερα για την ΕΡΤ καθυστέρησε καταστροφικά η αναβίωση της εργασιακής σχέσης των εργαζομένων τη διετία 2013 – 2015, αφού επιλέχθηκε να πληρώσει η ΕΡΤ και όχι το κράτος, με αποτέλεσμα η κρατική τηλεόραση να εμφανίζει για πρώτη φορά ζημιογόνο προϋπολογισμό για το 2019.
Στη διαφήμιση ο απολογισμός είναι φτωχός. Οι επιστροφές μειώθηκαν από 9,9% στο 4%, αλλά η σχετική πλατφόρμα αγοράς και πώλησης χρόνου δεν λειτούργησε ως σήμερα. Επίσης, υπήρξε η πρόθεση για την ορθή διανομή της δημόσιας διαφήμισης (70% στα πανελλαδικής εμβέλειας ΜΜΕ και 30% στα περιφερειακά).
Όσα έγιναν στα ΜΜΕ από τη κυβέρνηση Τσίπρα
Ο απολογισμός, με βάση τα στοιχεία του (καταργημένου) υπουργείου Ψηφιακής Πολιτικής, περιλαμβάνει την επαναλειτουργία της ΕΡΤ, την οποία έκλεισε η κυβέρνηση Σαμαρά – Βενιζέλου στις 11 Ιουνίου 2013. Με το ανταποδοτικό τέλος στα 3 ευρώ επανήλθε το σύνολο των προγραμμάτων της ΕΡΤ μαζί με τους εργαζόμενους. Στην πορεία δημιουργήθηκε το κανάλι ΕΡΤ Sports, ενώ αναπτύχθηκε η πλατφόρμα υβριδικών υπηρεσιών (ERT Hybrid). Η ΕΡΤ από τον Φεβρουάριο του 2019 έχει το δικό της ολοκληρωμένο ψηφιακό δίκτυο πομπών, διακόπτοντας τη συνεργασία με την Digea. Επίσης, δεν ανανέωσε τη σύμβαση με την ΑΕΠΙ.
Χορηγήθηκαν 5+1 άδειες εθνικής εμβέλειας γενικής στόχευσης με έσοδα 210 εκατ. ευρώ στη δεκαετία. Έχουν εισπραχθεί ήδη 140 εκατ. από τον φόρο διαφήμισης, 40 εκατ. από τα τέλη χρήσης συχνοτήτων, ενώ αναμένεται να εισπραχθούν 125 εκατ. από τον φόρο διαφήμισης στη δεκαετία. Από τις προβλέψεις του ν. 4339/2015, η σημαντικότερη είναι αυτή των 400 θέσεων εργασίας ανά σταθμό. Ένα μέτρο για τη βελτίωση της τηλεοπτικής κάλυψης στη χώρα ήταν η δράση, προϋπολογισμού 24 εκατ. ευρώ, για τις 3.500 «λευκές περιοχές», οι κάτοικοι των οποίων (164.000 νοικοκυριά ή 500.000 πολίτες) προμηθεύονται δωρεάν –από πάροχο της επιλογής τους– τον κατάλληλο εξοπλισμό που τους εξασφαλίζει την πρόσβαση στους τηλεοπτικούς σταθμούς πανελλαδικής εμβέλειας. Έχουν ως τώρα ενταχθεί 22.000 νοικοκυριά.
Όσον αφορά τις εφημερίδες, τα μέτρα ενίσχυσης του Τύπου ήρθαν αργά, στο τέλος της διακυβέρνησης. Εκδόθηκαν δύο υπουργικές αποφάσεις για την ενίσχυση του τοπικού και περιφερειακού Τύπου με 16 εκατ. ευρώ για τέσσερα χρόνια και 6 εκατ. ευρώ για τις πανελλαδικής κυκλοφορίας εφημερίδες (6 εκατ. ευρώ), ενώ δημιουργήθηκε η ηλεκτρονική πλατφόρμα e-efimeris, στην οποία ως σήμερα έχουν ανταποκριθεί 224 εφημερίδες. Στο Internet τα μέτρα περιορίστηκαν στη σύσταση Μητρώου Online Media, με 707 ταυτοποιημένα μέλη ως σήμερα.
Η έκπληξη ήρθε με τα κίνητρα στήριξης οπτικοακουστικής παραγωγής και προσέλκυσης επενδύσεων, τα οποία έχουν άμεσο αντίκρισμα στις τηλεοπτικές οθόνες. Τα βασικά χρηματοδοτικά εργαλεία που παρέχονται είναι το cash rebate (35%) και το tax rebate (30%). Έχουν δεσμευτεί 75 εκατ. ευρώ για την υποστήριξη των παραγωγών, ενώ 43 ελληνικές και ξένες παραγωγές υπάχθηκαν στο καθεστώς. Ως σήμερα επενδύθηκαν από τους παραγωγούς 39 εκατ. ευρώ και έχουν, σύμφωνα με το υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής, δημιουργηθεί 12.000 θέσεις εργασίας.