Με τη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου από τάνκερ ελληνικών συμφερόντων και συγκεκριμένα με τη μεταφορά του από πετρελαιοφόρο σε πετρελαιοφόρο στα διεθνή ύδατα ακριβώς έξω από το όριο των ελληνικών στον Λακωνικό κόλπο, ασχολήθηκε η αγγλόφωνη έκδοση του ιαπωνικού ΜΜΕ Nikkei, σε ρεπορτάζ με τίτλο «Ρωσικό πετρέλαιο ρέει ακόμα στην Ευρώπη μέσω υδάτων στα ανοιχτά της Ελλάδας».
Το ρεπορτάζ των Ιαπώνων δημοσιογράφων ανέλυσε δεδομένα έξι μηνών έως τις 22 Αυγούστου, συμπεραίνοντας πως «41 σκάφη πραγματοποίησαν μεταφορά πετρελαίου από πλοίο σε πλοίο στα ανοικτά των ακτών της Ελλάδας με δεξαμενόπλοια που έφυγαν από τη Ρωσία και αργότερα έφτασαν σε ευρωπαϊκά λιμάνια». Στο αντίστοιχο εξάμηνο διάστημα του 2021, υπήρξε μόνο ένα τέτοιο σκάφος.
Σύμφωνα με την ανάλυση του Nikkei, πραγματοποιήθηκαν συνολικά 175 μεταφορές στα ανοιχτά των ελληνικών ακτών σε αυτό το εξάμηνο διάστημα, στις οποίες εμπλέκονταν τάνκερ που είχαν φορτώσει από τη Ρωσία. Συνολικά 23,86 εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου εξήχθησαν με αυτόν τον τρόπο από τη Ρωσία, μεταφερόμενα από πλοίο σε πλοίο στα διεθνή ύδατα κοντά στην Ελλάδα. Στο αντίστοιχο εξάμηνο του 2021, αντίστοιχες μεταφορές αφορούσαν μόλις 4,34 εκατ. βαρέλια.
Οι δημοσιογράφοι του Nikkei χαρτογράφησαν τις πορείες των τάνκερ που παραλάμβαναν το πετρέλαιο από αυτές τις μεταφορές, επιβεβαιώνοντας ότι 89 από αυτά έφτασαν σε κάποιο λιμάνι, με 41 εξ αυτών σε λιμάνια της Ευρώπης, στην Ελλάδα, το Βέλγιο, τη Βρετανία και αλλού.
Δημοσιογράφος του Nikkei επισκέφτηκε, μάλιστα, το σημείο όπου γίνονται αυτές οι μεταφορές από πλοίο σε πλοίο στον Λακωνικό κόλπο, καταγράφοντας μία εξ αυτών και σημειώνοντας τα πλοία που εμπλέκονταν, το ελληνικής σημαίας Sea Falcon (που διαχειρίζεται η Pantheon Tankers Management της οικογένειας Αγγελικούση) και το ινδικής σημαίας Jag Lok.
Όπως σημειώνει το Nikkei, τέτοιου είδους μεταφορές πετρελαίου από πλοίο σε πλοίο είναι νόμιμες και μπορεί να γίνονται για πληθώρα λόγων, όπως η εξοικονόμηση πόρων καθώς μικρότερης χωρητικότητας πλοία μεταφέρουν το φορτίο τους σε μεγαλύτερης χωρητικότητας πλοία για μεγάλης απόστασης μεταφορές. Όμως συχνά τέτοιου είδους μεταφορές μπορεί να γίνονται και για να καλυφθεί η προέλευση του πετρελαίου. Οι εταιρείες είναι υποχρεωμένες μεν να δηλώνουν την προέλευση του φορτίου τους, όμως συχνά δηλώνουν ως προέλευση το σημείο αυτό της από πλοίο σε πλοίο μεταφοράς, ώστε να αποκρύψουν την αρχική πηγή του.
Το ρεπορτάζ των Ιαπώνων σημειώνει εκτός των άλλων και τους φόβους των κατοίκων της περιοχής κοντά στο σημείο της μετακομιδής στον Λακωνικό κόλπο, για το ενδεχόμενο περιβαλλοντικών επιπτώσεων από αυτού του είδους τις μεταφορές. Το Nikkei φιλοξενεί δηλώσεις κατοίκου της περιοχής, που επισημαίνει πως «Υπάρχει μεγάλος κίνδυνος ατυχημάτων που θα προκαλούσαν διαρροή πετρελαίου στη θάλασσα. Αέρια από τις εξατμίσεις και σκουπίδια από τα τάνκερ είναι επίσης ένα πρόβλημα, που προκαλεί πονοκεφάλους στις βιομηχανίες της αλιείας και του τουρισμού».
Τέλος, το ρεπορτάζ επισημαίνει επίσης την «αργή απάντηση» της ελληνικής κυβέρνησης στο ζήτημα, πιθανολογώντας πως «Η οικονομική και πολιτική ισχύς της ελληνικής βιομηχανίας θαλάσσιων μεταφορών μπορεί να βοηθήσει στην εξήγηση» αυτής της καθυστέρησης στην ενασχόληση των αρχών.