Ποιος το φανταζόταν ότι η πανδημία του κορονοϊού θα έφερνε στην επιφάνεια τόσα ζητήματα που άπτονται της πολιτικής, της οικονομίας, της επιστήμης, της ιδεολογίας; Και ποιος θα φανταζόταν ότι κλασικά ναζιστικά ιδεολογήματα θα προβάλλονταν κατά κόρο στον δημόσιο λόγο; Ασφαλώς όσοι τα υποστήριξαν δεν είπαν ότι έλκουν την καταγωγή τους από τον ναζισμό. Συνήθως οι ακροδεξιοί και οι νεοναζί δεν παραδέχονται την πολιτική και ιδεολογική τους ταυτότητα και σε κάποιες περιπτώσεις απειλούν θεούς και δαίμονες με μηνύσεις αν τους αποκαλέσεις νεοναζί. Πρόκειται για επιλεγμένη τακτική, απολύτως συνειδητή, για αυτό δεν δίνουμε καμία σημασία στις όποιες φωνασκίες, αλλά στην ουσία του ζητήματος. Ας τη δούμε.
Ο κοινωνικός δαρβινισμός και η ευγονική εμφανίστηκαν με τους Μάλθους, Σπένσερ, Γκουμπλόβιτς και Γκάλτον. Ο Μάλθους, μάλιστα, εξυμνούσε την πανώλη του 14ου αιώνα η οποία άφησε πίσω της 75 με 100 εκατομμύρια νεκρούς. Ο Σπένσερ θεωρούσε πως βασικός νόμος της κοινωνικής εξέλιξης είναι ο νόμος της επιβίωσης. Ο Γκουμπλόβιτς θεωρούσε ότι η ιστορία της κοινωνίας είναι η επικράτηση της μιας φυλής πάνω στην άλλη. Ο Γκάλτον θεωρούσε πως η ευγονική ήταν η φυλετική υγιεινή και πως αποβλέπει στην προστασία της φυλετικής ιδιοσυστασίας. Ας πάρουμε τώρα την ανοσία αγέλης που εφάρμοσαν στα πρώτα στάδια της πανδημίας κυρίως οι Τραμπ και Τζόνσον. Η μη λήψη μέτρων θα σήμαινε (και σήμανε) την εξόντωση των πιο αδύναμων: ηλικιωμένων, ευπαθών ομάδων και φτωχών. Στις ΗΠΑ ο κορονοϊός έχει χτυπήσει κατά κύριο λόγο τους αφροαμερικανούς. Δεν είναι ολοφάνερη η ομοιότητα ανάμεσα στον κοινωνικό δαρβινισμό των πρωτοναζιστικών και μετέπειτα ναζιστικών ιδεολογημάτων με τη λογική της ανοσίας της αγέλης;
Απολύτως συνδεδεμένος με τη λογική του κοινωνικού δαρβινισμού είναι και ο ρατσισμός, ίδιον των ναζί και της ακροδεξιάς. Εδώ, τη θεωρητική βρομοδουλειά την έκαναν οι Γκομπινό, Τσάμπερλεν, Χέκελ ακόμη και ο πολυδιαφημισμένος ποιητής Κίπλινγκ. Οι ρατσιστικές θεωρίες υποστήριζαν την ανωτερότητα της λευκής φυλής ή στη ναζιστική έκδοση την ανωτερότητα της άριας φυλής, θεωρούσαν ότι οι υπόλοιποι δεν είναι άνθρωποι και ότι υπάρχει χρέος των ανώτερων να επικρατήσουν και οι υπάνθρωποι να εξαφανιστούν. Οι ναζί απέδιδαν την ανωτερότητα των Αρίων στη σύσταση του αίματος και ακριβώς για αυτόν τον λόγο φρόντιζαν για την αιματική καθαρότητα και τη μη πρόσμειξή τους με τους Εβραίους. Ας δούμε τι είπε στα καθ’ ημάς ο Βελόπουλος, ο έμπορος των θαυματουργών κηραλοιφών και των επιστολών του Χριστού: «Η Ιταλία είχε τεράστιες απώλειες στον Βορρά. Στον Νότο, η θνησιμότητα από τον κορονοϊό είναι απειροελάχιστη, πιο μικρή κι από την Ελλάδα. Εδώ λοιπόν έχουμε δύο πράγματα να πούμε για την Ιταλία. Πρώτον ή στη Μεγάλη Ελλάδα δηλαδή από την Νάπολι και κάτω είναι διαφορετικό το DNA των ανθρώπων. Τώρα θα μου πείτε τι εννοείς Μεγάλη Ελλάδα, Ελλάδα κ.τ.λ., δεν ξέρω τι εννοώ, αυτό σας λέω, αυτό ισχύει. Τι να κάνουμε τώρα… Το DNA παίζει ρόλο, το λένε όλοι».
Και πρόσθεσε απογειώνοντας το ρατσιστικό του παραλήρημα: «Το δεύτερο με τις περιοχές που αναφέραμε Ιταλία, Γαλλία, Ισπανία, στα μέρη που μιλάμε έχει πάρα πολλούς λαθρομετανάστες. Πιο πολλούς δεν αντέχεις. Το Μιλάνο, η Λομβαρδία για παράδειγμα έχει πάρα πολλούς λαθρομετανάστες και μετανάστες Κινέζους που δουλεύουν και εργάζονται. Δε μιλάω για την Ισπανία, στη Βαλένθια, είναι γνωστά αυτά».
Στη Γαλλία ο Ζαν Πολ Μιρά, διευθυντής της μονάδας εντατικής θεραπείας του νοσοκομείου Cochin στο Παρίσι αναφερόμενος στον κορονοϊό είπε: «Εάν θα μπορούσα να γίνω προβοκάτορας: Δεν θα μπορούσαμε να κάνουμε αυτήν τη μελέτη στην Αφρική, όπου δεν υπάρχουν μάσκες, αγωγή ή μονάδες εντατικής θεραπείας, όπως γίνεται κάπως έτσι, άλλωστε, σε ορισμένες έρευνες για το AIDS; Ή και με τις ιερόδουλες, που δοκιμάζουμε πράγματα, διότι γνωρίζουμε ότι είναι εκτεθειμένες σε μεγάλο βαθμό και δεν προστατεύουν τους εαυτούς τους. Τι σκέφτεστε γι’ αυτό;».
Ο Μπολσονάρου στη Βραζιλία, γνωστός ακροδεξιός, εισήγαγε και αυτός την έννοια της ανωτερότητας της φυλής με έναν ιδιότυπο τρόπο: «Οι Βραζιλιάνοι δεν κολλάνε ποτέ τίποτα. Βλέπεις κάποιον να βουτάει μέσα στα απόβλητα, μετά να βγαίνει έξω και να μην παθαίνει τίποτα. Θεωρώ ότι είναι πιθανό πολλοί άνθρωποι να έχουν μολυνθεί από τον ιό στη Βραζιλία, πριν από μερικές εβδομάδες ή μήνες, και πλέον να έχουν αναπτύξει αντισώματα που εμποδίζουν τη μετάδοση».
Οι (νέο)ναζιστικές ιδέες όμως, δεν αφορούν μόνο τον ρατσισμό, τον κοινωνικό δαρβινισμό και την ευγονική. Αφορούν και τον σκληρό πυρήνα της πολιτικής και ειδικότερα τον ρόλο του κράτους. Ο Καρλ Σμιτ, του οποίου τα έργα αξιοποιήθηκαν πλήρως από τους ναζί, με το έργο του Πολιτική Θεολογία εξηγεί τι είναι και για ποιο λόγο χρειάζεται το κράτος έκτακτης ανάγκης ή της κατάστασης εξαίρεσης. Ο Σμιτ θεωρεί αυτονόητο το δικαίωμα του κράτους να κηρύσσει κατάσταση έκτακτης ανάγκης. Το δικαίωμα αυτό, πάντα κατά Σμιτ, βάζει τέλος στην αναρχία και το δίκιο πρέπει να μπει στην άκρη. Αλήθεια πόσο απέχει σήμερα η πολιτική του Όρμπαν που έχει κατεβάσει τον στρατό στους δρόμους από τις θεωρίες του Σμιτ; Ή η πολιτική της κυβέρνησης των Φιλιππίνων που επιτρέπει τον πυροβολισμό ανθρώπων που παραβιάζουν τα μέτρα κοινωνικής αποστασιοποίησης; Ή η παρακολούθηση των πολιτών του Ισραήλ από την κυβέρνησή τους με μεθόδους που εφαρμόζονταν μέχρι τώρα στους Παλαιστίνιους; Ή το ότι οι μετακινήσεις των πολιτών στην Κίνα ελέγχεται μέσω μιας εφαρμογής στο κινητό τους; Ή από το γεγονός ότι στην Ελλάδα και αλλού η συνδικαλιστική δραστηριότητα έχει μπροστά της πολύ μεγάλα εμπόδια εντός της νέας πραγματικότητας;
Βεβαίως, δεν πρέπει να ξεχνάμε πως δεν είναι η πανδημία που έφερε στην επιφάνεια τη διάδοση ναζιστικών ιδεών. Αυτή έχει γίνει έντονη τουλάχιστον την τελευταία εικοσαετία, με ευθύνη κυβερνήσεων, πολιτικών κομμάτων, ΜΜΕ, της ΕΕ και άλλων «ευαγών ιδρυμάτων». Απλώς ο κορονοϊός υπήρξε η αφορμή για την προβολή τους με ακόμη πιο έντονο τρόπο και με νέες μορφές.
Βασίλης Λιόσης