Τo shrinkflation είναι η… νέα καυτή τάση των κατασκευαστών τροφίμων και παραλίγο να μας διαφύγει.
Ο όρος shrinkflation (σύνθεση των λέξεων συρρίκνωση και πληθωρισμός) αναφέρεται στην μείωση του βάρους ή του μεγέθους ενός προϊόντος με την τιμή του να παραμένει σταθερή. Αν η τιμή της αγαπημένης σας σοκολάτας αυξάνονταν θα παίρνατε ανάλογα την απόφαση να συνεχίσετε ή να πάψετε να την αγοράζετε. Όταν, όμως, η εταιρεία παραγωγής της σοκολάτας μειώνει την ποσότητα της χρόνο με το χρόνο, χωρίς να αλλάζει την τιμή θα πρέπει κανείς να είναι πολύ παρατηρητικός για να το αντιληφθεί.
Το shrinkflation λοιπόν, είναι πιο απλά ένας ακόμη τρόπος που οι μεγάλες εταιρείες εξαπατούν τους καταναλωτές.
Το Βρετανικό Γραφείο Εθνικών Στατιστικών (ONS) αναφέρει ότι περίπου 2.529 προϊόντα έχουν συρρικνωθεί κατά τα τελευταία πέντε χρόνια ενώ συνεχίζουν να πωλούνται στις ίδιες τιμές. Αυτή η τακτική δεν περιορίζεται μόνο στις σοκολάτες, αλλά σε πολλά ακόμη προϊόντα όπως το χαρτί υγείας και οι χυμοί.
Τα μικρότερα μεγέθη προϊόντων έγιναν η ελκυστική εναλλακτική στην άμεση αύξηση των τιμών κατά τη διάρκεια της οικονομικής ύφεσης, όταν οι καταναλωτές έγιναν ιδιαίτερα ευαίσθητοι στην τιμή των προϊόντων που επιλέγουν. Φυσικά, το τελικό αποτέλεσμα είναι το ίδιο, είναι όμως πολύ πιο δύσκολο να παρατηρήσετε τα μικρά γράμματα στην γωνία της συσκευασίας όταν πηγαίνετε στο ταμείο.
Με βάση την παρακάτω εικόνα, ποιος θα παρατηρούσε ότι το χαρτί στα δεξιά έχει 10 φύλλα λιγότερα από αυτό στα αριστερά; Φυσικά, αν υποτεθεί ότι και τα δύο πακέτα πωλούνται στην ίδια τιμή, αυτή η ελάχιστη μείωση του μεγέθους ισοδυναμεί με αύξηση της τιμής κατά 9% ανά φύλλο.
H διάσημη σοκολάτα Toblerone επίσης συρρικνώθηκε κατά 40 γραμμάρια, ενώ η τιμή της παρέμεινε απαράλλαχτη κάτι που σημαίνει πως στην ουσία η αξία του προϊόντος αυξήθηκε κατα 10.1%.
Αλεξάνδρα Ζουμπαταίου