οι πετρελαϊκές εταιρείες πληρώνουν για να εμφανίζονται «πράσινες»

Οι «πράσινες» πετρελαϊκές εταιρείες και η παραπληροφόρηση για το κλίμα

Τον περασμένο Μάρτιο το think tank InfluenceMap, που ασχολείται με την κλιματική αλλαγή, αποκάλυψε σε έρευνά του ότι οι 5 μεγαλύτερες πετρελαϊκές εταιρείες (ExxonMobil, Royal Dutch Shell, Chevron, BP και Total), στα τρία χρόνια μετά την υπογραφή της Συνθήκης του Παρισιού για το Κλίμα, έχουν ξοδέψει περισσότερα από 1 δισ. δολάρια πιέζοντας παρασκηνιακά για ευνοϊκές νομοθεσίες και ταυτόχρονα προωθώντας στα ΜΜΕ διαφημιστικές καταχωρίσεις εν είδει άρθρων, παραπληροφορητικές για τον ρόλο τους στην κλιματική αλλαγή.

Τώρα σε νέα προσθήκη σε αυτήν την έρευνα, το InfluenceMap παρουσιάζει δεδομένα για τις διαφημιστικές καταχωρίσεις των εταιρειών ορυκτών καυσίμων (και των ενώσεων που έχουν δημιουργήσει) στο Facebook, από τον Μάιο του 2018, οπότε και η πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης άρχισε να δίνει στοιχεία για τις πηγές των διαφημιστικών της εσόδων.

Το συνολικό ποσό αγγίζει τα 17 εκατ. δολάρια, και όπως τονίζει το InfluenceMap, είναι πιθανότατα μονάχα ένα μικρό ποσοστό της συνολικής διαφημιστικής δαπάνης στην μέσα κοινωνικής δικτύωσης που σχετίζεται με παραπληροφόρηση για την κλιματική αλλαγή.

Το περιεχόμενο των διαφημίσεων που χρηματοδοτούν οι πετρελαϊκές εταιρείες στο Facebook αφορά κατά κύριο λόγο την παρουσίαση υποτιθέμενων «πράσινων» δραστηριοτήτων, ενώ παράλληλα «θολώνουν» τη συζήτηση γύρω από την κλιματική αλλαγή, με την προώθηση μοντέλων κατανάλωσης που συνεχίζουν να βασίζονται συντριπτικά στα ορυκτά καύσιμα, ως κλιματικά βιώσιμων.

Και το ίδιο συμβαίνει και στον γραπτό τύπο. Σε πρόσφατο διαφημιστικό άρθρο στους New York Times, υπό τον τίτλο «Το Μέλλον της Ενέργειας; Μπορεί να έρθει από εκεί που δεν το περιμένετε», η Exxon παρουσίαζε την έρευνά της στα βιοκαύσιμα.

«Σκοπεύουμε να έχουμε το 2025 την τεχνική δυνατότητα να παράξουμε 10.000 βαρέλια βιοκαυσίμου βασισμένου στην άλγη κάθε μέρα», λέει σύμφωνα με τη διαφήμιση ο ερευνητής άλγης Ρομπ Μπράουν.

Αλλά ούτε ο ίδιος, ούτε και η διαφήμιση αναφέρει ότι ο στόχος αυτός είναι μονάχα το 0,2% των σημερινών δυνατοτήτων διύλισης της εταιρείας. Και φυσικά, δε λέει κουβέντα για τους στόχους της εταιρείας στην παραγωγή ορυκτών καυσίμων. Όπως για παράδειγμα την αύξηση 500% που έχει βάλει ως στόχο μέχρι το 2024 για τις εξορύξεις στο κοίτασμα του Δυτικού Τέξας και του Νέου Μεξικού, όπου σκοπεύει να φτάσει την παραγωγή ενός εκατομμυρίου βαρελιών την ημέρα.

Ούτε αναφέρονται πουθενά οι επιστημονικές προειδοποιήσεις, ότι οι εκπομπές άνθρακα από κυβερνήσεις και εταιρείες θα πρέπει να μειωθούν κατά 45% μέχρι το 2030, για να υπάρχει μια ελπίδα αποφυγής των πιο καταστροφικών επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής.

Όλη αυτή η διαφημιστική προσπάθεια, γίνεται για να απομακρυνθεί η προσοχή του κοινού από την πραγματικότητα. Αυτήν που λέει ότι οι εταιρείες ορυκτών καυσίμων είναι άμεσα υπεύθυνες για περισσότερο από το ένα τρίτο των παγκόσμιων εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου στη σύγχρονη εποχή, και πως οι ίδιες πετρελαϊκές γνώριζαν πολύ καλά τις επιπτώσεις της κερδοφόρας δραστηριότητάς τους, τουλάχιστον από τη δεκαετία του 1980.

inffowar logo

Βοήθησε το INFO-WAR να συνεχίσει την ανεξάρτητη δημοσιογραφία

Για περισσότερες επιλογές πατήστε εδώ