Jinwar, Rojava

Jinwar: Η γυναικεία κομμούνα στη Ροζάβα

Πηγή: Internationalist Commune

Ανάμεσα στα χωράφια με σιτάρι υπάρχει ένα μικρό χωριό. Τα σπίτια είναι φτιαγμένα από λάσπη με παραδοσιακό και βιώσιμο τρόπο, όπως έχουν συνηθίζεται στην περιοχή για χιλιάδες χρόνια. Ο φυτεμένος κήπος είναι μια αλλαγή στο τοπίο. Μικρά οπωροφόρα δέντρα και ελαιόδεντρα που χρειάζονται λίγο νερό και γη για να αναπτυχθούν χωρίς να φυτευτούν συνειδητά. Οι γυναίκες εργάζονται με τα γυμνά χέρια τους στη λάσπη. Δημιουργούν τούβλα με τα οποία χτίζουν τα σπίτια αυτού του χωριού. Το χωριό ονομάζεται Jinwar και είναι ένα γυναικείο χωριό.

Το «Jin» είναι μια σημαντική λέξη στην κουρδική γλώσσα. Σημαίνει «γυναίκα», αλλά ταυτόχρονα είναι και κοντά στη λέξη «jîn» που σημαίνει «ζωή». Η κουρδική λέξη «war» σημαίνει «γη», «σπίτι». Το Jinwar είναι χώρος των γυναικών. Ένας χώρος όπου οι γυναίκες συγκεντρώνονται, ζουν και εργάζονται μαζί, με βάση το όραμα μιας ελεύθερης και κοινοτικής ζωής. Πρόκειται για ένα πρωτοποριακό εγχείρημα που συνδέεται βαθιά με τις τρεις βασικές αρχές του δημοκρατικού συνομοσπονδισμού: τη δημοκρατία, την οικολογία και την απελευθέρωση των γυναικών.

Ένα μέρος ελευθερίας

Τα τελευταία χρόνια οι γυναίκες στη Ροζάβα / Βόρεια Συρία έχουν δημιουργήσει μια βάση αυτοοργάνωσης σε όλους τους τομείς της κοινωνίας που αποτελεί έμπνευση για τις γυναίκες όλου του κόσμου. Ακόμη και σήμερα οι γυναίκες αντιμετωπίζουν πολλές δυσκολίες ενώ παλεύουν για μια αυτόνομη ζωή. Η απομάκρυνση από τις πατριαρχικές δομές είναι πρόκληση, τόσο σε αυτή την περιοχή όσο και παντού. Οι πατριαρχικές οικογενειακές δομές ασκούν μεγάλη επιρροή. Η πλειοψηφία των γυναικών έχει μόνο την επιλογή να εγκαταλείψει το σπίτι των γονιών τους όταν παντρευτούν. Οι γυναίκες που αποφασίζουν να εγκαταλείψουν τον παραδοσιακό οικογενειακό κύκλο συχνά συμμετέχουν στις δυνάμεις αυτοάμυνας των γυναικών, όπως το YPJ, αφιερώνοντας τη ζωή τους για να υπερασπιστούν την επανάσταση και τον λαό.

Το έργο του Jinwar έχει ανοίξει έναν άλλο χώρο για τη γυναίκα που θέλει να ζήσει μια ελεύθερη ζωή βασισμένη στις γυναικείες αξίες. Είναι ένας χώρος γυναικών που δεν θέλουν να παντρευτούν αλλά αναζητούν μια αυτόνομη ζωή. Είναι ένας χώρος γυναικών που έχουν χάσει τους συζύγους τους και άλλους συγγενείς στον πόλεμο. Ή γυναικών που δεν έχουν το κατάλληλο μέρος για να μείνουν με τα παιδιά τους. Είναι επίσης ένας χώρος για όσες έχουν βιώσει βία, λόγω πολέμου ή άλλης πατριαρχικής καταπίεσης, και θέλουν να απελευθερωθούν. Πράγματι, το Jinwar μας διδάσκει να δούμε την επανάσταση από μια ολιστική προοπτική. Οι γυναίκες που παλεύουν με τουφέκια στα χέρια τους και οι γυναίκες που δουλεύουν με τα χέρια τους γεμάτα λάσπη αποτελούν μέρος της ίδιας επανάστασης. Αγωνίζονται σε διαφορετικά μέτωπα για το ίδιο όραμα μιας ελεύθερης κοινωνίας.

Η διαδρομή

Η ιδέα της δημιουργίας ενός γυναικείου χωριού στη Ροζάβα ήταν όνειρο των γυναικών στο γυναικείο κίνημα για πολλά χρόνια. Αρκετές γυναίκες και αυτόνομες γυναικείες οργανώσεις τελικά συγκεντρώθηκαν και ίδρυσαν μια Επιτροπή για τη δημιουργία του Jinwar. Στη συνέχεια αφιερώθηκε μισός χρόνος για συζητήσεις, σχεδιασμό και προετοιμασία υποδομών. Αυτή η διαδικασία οδήγησε στην έναρξη της πρακτικής κατασκευής του χωριού στις αρχές της άνοιξης του 2017. Εκτός από τριάντα σπίτια για διαβίωση και το κοινοτικό έργο κηπουρικής, υπάρχει ένα σχολείο για παιδιά, μια γυναικεία ακαδημία, ένα κέντρο πολιτισμού και τεχνών και ένα μέρος υγειονομικής περίθαλψης. Η κοινωνική ζωή αποτελεί το κέντρο του χωριού. Αυτό αντικατοπτρίζεται και στην αρχιτεκτονική του Jinwar. Το Jinwar οργανώνεται ως κοινότητα. Το κέντρο του χωριού διαμορφώνεται από τον τόπο των συνελεύσεων, από έναν κήπο τσαγιού και άλλα μέρη συνάντησης για να ζήσουν και να εργαστούν μαζί οι γυναίκες.

Η ρήξη με την πατριαρχία

Ένας τέτοιος αυτόνομος χώρος μπορεί να γίνει χώρος αναπνοής. Χώρος για να ξεπεραστεί η καταστροφική επιρροή του πατριαρχικού συστήματος και να αναπτυχθεί και να εφαρμοστεί μια απελευθερωτική προσέγγιση απέναντι στη ζωή. Αυτό στην πραγματικότητα υλοποιεί την ιδέα την οποία ο Αμπντουλάχ Οτσαλάν αποκαλεί θεωρία του χωρισμού. Οι γυναίκες δεν μπορούν ποτέ να είναι ελεύθερες εάν δεν αποσυνδέονται από τους άνδρες και το πατριαρχικό σύστημα. Κι αυτό ισχύει για κάθε πτυχή: διανοητικά, σωματικά και συναισθηματικά. Κατά συνέπεια, μόνο οι ελεύθερες και χειραφετημένες γυναίκες, που έχουν μια ισχυρή και ουσιαστική βάση εκτός από τις πατριαρχικές δομές εξουσίας και καταπίεσης, μπορούν επίσης να ωθήσουν τους άνδρες να αμφισβητήσουν το προνόμιο τους, και την καταπίεση τους μέσα στις πατριαρχικές δομές και να τους καλέσουν να αναλάβουν την ευθύνη του αγώνα για την απελευθέρωση των φύλων.

Το Jinwar μπορεί να είναι ένας από αυτούς τους αυτόνομους χώρους. Ένας χώρος όπου οι γυναίκες νιώθουν ασφαλείς. Όπου ανακτούν και εμβαθύνουν τη γνώση και την εμπιστοσύνη μεταξύ τους χωρίς ένα πατριαρχικό μάτι να αξιολογεί κάθε κίνησή τους. Πράγματι, το Jinwar είναι ένας τόπος όπου τα κοινωνικοπολιτικά ιδανικά της επανάστασης της Ροζάβα, μπορούν να υλοποιηθούν σε μικρή κλίμακα. Ωστόσο, το Jinwar δεν κάνει το λάθος να βλέπει τον εαυτό του ως μια κλειστή κοινότητα. Οι γυναίκες του Jinwar βλέπουν τους εαυτούς τους ως μέρος της επανάστασης. Συνδέονται με το όραμα της δημοκρατικής συνομοσπονδίας και μοιράζονται κοινές ηθικές αρχές και βασικές μεθόδους κοινωνικής οργάνωσης.

Η σημασία της Jineoloji

Μια άλλη θεμελιώδης βάση σύνδεσης είναι η Jineoloji, η εναλλακτική κοινωνική επιστήμη των γυναικών που ασκείται και αναπτύσσεται στο Jinwar. Η Jineoloji επιδιώκει να χτίσει μια βάση γνώσης, κοινής συνείδησης και κατανόησης της ζωής διαφορετικής από το πατριαρχικό σύστημα. Σε αντίθεση με τις περισσότερες από τις γνώσεις που προκύπτουν από τα δυτικά ιδρύματα της επιστήμης, η Jineoloji δεν είναι αποκομμένη από την κοινωνία και αντιλαμβάνεται τη γνώση και την αλήθεια ως κάτι που συμβαδίζει με την πρακτική μιας ηθικής ζωής. Βάση της είναι η πλούσια ιστορία της γνώσης και της αντίστασης των γυναικών σε όλες τις εποχές της ιστορίας. Η Jineoloji επιδιώκει να διατυπώσει εναλλακτικές λύσεις σε όλους τους τομείς της κοινωνίας και να τις φέρει στη ζωή. Τέτοιοι τομείς είναι αυτοί της ηθικής, της οικονομίας, της δημογραφίας, της οικολογίας, της ιστορίας, της υγείας, της εκπαίδευσης και της πολιτικής.

Αυτά τα πεδία δεν είναι αφηρημένες κατηγορίες, αλλά όλα συνδέονται με μια ευρύτερη κατανόηση και κοινωνική πρακτική. Εάν υπάρξει εκπαίδευση για την οικονομία και την οικολογία στο Jinwar, θα συνδεθεί με τον προβληματισμό της πρακτικής στους κοινόχρηστους κήπους και στο δίκτυο συνεταιρισμών. Εάν το θέμα είναι η πολιτική, το κεντρικό ερώτημα είναι πώς οι άνθρωποι αλληλεπιδρούν ο ένας με τον άλλον και πώς μπορούν να λυθούν τα προβλήματα και να ληφθούν αποφάσεις, είτε σε μια γυναικεία κοινότητα, σε ένα δημοτικό συμβούλιο ή σε επίπεδο ολόκληρης της κοινωνίας. Με όλους αυτούς τους τρόπους οι εμπειρίες που γεννιούνται στο Jinwar μπορούν να επιστραφούν σε ολόκληρη την κοινωνία. Έτσι επιτυγχάνεται να γίνουν μέρος της διαδικασίας του μετασχηματισμού προς μια ελεύθερη και ηθική κοινωνία.

Η επίλυση των συγκρούσεων

Μια άλλη εντυπωσιακή πτυχή του Jinwar είναι η απουσία φόβου για την αντιμετώπιση των αντιφάσεων και των δυσκολιών που δημιουργεί μια επαναστατική κοινωνική διαδικασία. Ο αγώνας με τις πατριαρχικές νοοτροπίες ξεκινά ήδη από το σχεδιασμό και την κατασκευή του χωριού. Τι θα κάνατε σαν γυναίκες αν θέλατε να χτίσετε έναν τοίχο από πέτρες όντας μέλος μιας ομάδας έμπειρων γυναικών, αλλά ο πρώτος άντρας που περνάει βγάζει τις πέτρες από το χέρι σας έχοντας το ύφος ειδικού, ακόμα κι αν δεν έχει ιδέα; Τι θα κάνατε αν μια ομάδα με άντρες και γυναίκες έρχεται να βοηθήσει στην εργασία για πρώτη φορά, αλλά μόνο οι άνδρες εμφανίζονται για το συλλογικό γεύμα, επειδή η παράδοση λέει ότι οι γυναίκες και οι άνδρες δεν τρώνε μαζί;

Οι γυναίκες της Επιτροπής του Jinwar απαντούν: Αντιμετωπίστε αυτές τις αντιφάσεις, δείτε τις σε όλο το φάσμα τους, μην αποφεύγετε τις συγκρούσεις και βρείτε κάθε φορά λύσεις μαζί. Παραμένετε ξεκάθαροι στα ιδανικά σας και στη σύνδεση μεταξύ σας, χωρίς να χάσετε την ειλικρίνεια και την ικανότητά σας να αντιμετωπίζετε τα προβλήματα που αντιμετωπίζετε στην καθημερινότητα. Μια στάση που βασίζεται στη δέσμευση, τη βαθιά σύνδεση με τους ανθρώπους και την κοινωνία, την κοινή ηθική, την υπομονή, τη σαφή εστίαση και το κοινό όραμα. Η Επιτροπή στοχεύει μέσα από τις συναντήσεις της, το συλλογικό προβληματισμό, την κριτική και αυτο-κριτική.

Το τείχος ενάντια στις επιθέσεις

Το Jinwar δεν είναι μια μικρή ουτοπία χωρίς λάθη. Μπορεί ωστόσο να γίνει ένας τόπος έντιμης αλληλεπίδρασης, ελπίδας, και θέλησης να αλλάξει και να υπερασπιστεί μια ουσιαστική κοινοτική ζωή. Αυτό χρειάζεται πολλή αφοσίωση, αγάπη και προσπάθεια.

Υπάρχουν επιθέσεις που προκαλούνται από βαθιά πατριαρχικές και φασιστικές νοοτροπίες. Επιθέσεις που στόχο έχουν την αναίρεση των επαναστατικών κερδών και τον έλεγχο της δύναμης και της αντίστασης των γυναικών. Και υπάρχουν επιθέσεις μέσω των φιλελεύθερων δυνάμεων του καπιταλιστικού εκσυγχρονισμού, που τείνουν να υπονομεύουν αργά την επαναστατική ηθική και ουσία. Η εύρεση του σωστού τρόπου άμυνας ενάντια σε αυτές τις επιθέσεις είναι σίγουρα δύσκολη. Ωστόσο εγχειρήματα όπως το Jinwar μας θυμίζουν ότι υπάρχει τρόπος αντίστασης. Ότι πρέπει να ζήσουμε και να υπερασπιστούμε το κοινωνικό όραμα και τον ισχυρό πυρήνα της ελπίδας και της ζωής.

Το Jinwar είναι μία από τις αναπαραστάσεις της παγκόσμιας αντίστασης και της δημιουργίας εναλλακτικών λύσεων, συνδεδεμένων με όλους εκείνους που αγωνίζονται ενάντια στις πατριαρχικές δομές και νοοτροπίες. Σε όσους έχουν τη βούληση να ζήσουν και να υπερασπιστούν μια ουσιαστική επαναστατική ζωή, πολιτισμό και ηθική. Ο αγώνας είναι ο ίδιος. Στόχος μας είναι να κάνουμε αυτή τη σύνδεση πραγματική. Να μάθουμε από τις εμπειρίες, να συμμετέχουμε στην επανάσταση, να συνδεθούμε, να υποστηρίξουμε και να υπερασπιστούμε ο ένας τον άλλον σε μια κοινή βάση.

Jin Jiyan Azadi!