Η ιστορία των τηλεμαχιών: Ερωτήσεις, διάλογος και μονόλογοι

της Ματίνας Παπαχριστούδη
Πηγή: ΠΡΙΝ

Μετά από οκτώ χρόνια, είδαμε τηλεμαχία πολιτικών αρχηγών. Όχι ακριβώς πολιτική μάχη, βέβαια, καθώς οι όροι της καθορίζονται από τα ίδια τα πολιτικά κόμματα, τα οποία συναινούν και στους δημοσιογράφους που θα θέσουν τις ερωτήσεις. Καθορίστηκαν συγκεκριμένες θεματικές ενότητες, στις οποίες επίσης συμφώνησαν όλα τα μετέχοντα στην τηλεμαχία πολιτικά κόμματα.

Η απόπειρα του ΣΥΡΙΖΑ να έρθουν αντιμέτωποι οι Αλέξης Τσίπρας και Κυριάκος Μητσοτάκης, σε μια απόλυτη εφαρμογή του αμερικάνικου μοντέλου τηλεμαχίας ανάμεσα σε δυο αρχηγούς-προϊόντα του πολιτικού συστήματος, κατέληξε στο κενό, με την άρνηση του αρχηγού της ΝΔ. Έτσι, ο Μητσοτάκης συμμετείχε για πρώτη φορά σε τηλεμαχία με τους άλλους πέντε πολιτικούς αρχηγούς, καθώς το 2019 δεν πραγματοποιήθηκε λόγω ασυμφωνίας ανάμεσα στα κόμματα.

Για την ιστορία και μόνο, η πρώτη τηλεμαχία στη χώρα μας πραγματοποιήθηκε το 1996, με βάση το αμερικάνικο μοντέλο: Οι δυο τότε αρχηγοί ΠΑΣΟΚ και ΝΔ, Κώστας Σημίτης και Μιλτιάδης Έβερτ, είχαν δύο λεπτά να απαντήσουν στις ερωτήσεις των δημοσιογράφων. Το 2000 πραγματοποιήθηκε μια ακόμη παρόμοια διαδικασία, αυτή τη φορά ανάμεσα σε
Κ. Σημίτη και Κ. Καραμανλή. Φέτος, όλα τα κόμματα συμφώνησαν στο μοντέλο που υιοθετήθηκε μετά το 2004, πολιτικοί μονόλογοι των αρχηγών, χωρίς δυνατότητα άλλων ερωτήσεων και διευκρινίσεων. Απορρίφθηκε η πρόταση των τηλεοπτικών δημοσιογράφων να θέσουν μια ελεύθερη ερώτηση στο τέλος, όπως και η σκέψη να υποβάλει κάθε αρχηγός ερώτηση προς άλλο αρχηγό.

Η υποβολή ερώτησης από τους αρχηγούς εξυπηρετεί τους όρους τηλεοπτικοποίησης της πολιτικής επικοινωνίας και κυρίως με το αμερικάνικο μοντέλο. Για πρώτη και τελευταία φορά εφαρμόστηκε το 2009, την εποχή του «λεφτά υπάρχουν», αλλά και του «μαζί τα φάγαμε». Την κρίσιμη εκείνη χρονιά πραγματοποιήθηκαν δύο τηλεμαχίες. Η πρώτη ανάμεσα σε όλους τους πολιτικούς αρχηγούς και η δεύτερη ανάμεσα σε Κ. Καραμανλή και Γ. Παπανδρέου. H τελευταία αναμέτρηση των πολιτικών αρχηγών πραγματοποιήθηκε το 2015. Πριν τις εκλογές του Σεπτεμβρίου, πραγματοποιήθηκαν δυο τηλεμαχίες, μια με τους επτά πολιτικούς αρχηγούς και μία ανάμεσα σε Α. Τσίπρα και Ε. Μεϊμαράκη.

Απέναντι στο στενό πλαίσιο της τηλεμαχίας με τους έξι παράλληλους πολιτικούς μονόλογους, η τηλεόραση με πρωταγωνίστρια την κρατική υπηρεσία ενημέρωσης του Μεγάρου Μαξίμου, την ΕΡΤ, έστησε ένα τηλε-σόου έξω και μέσα στο ραδιομέγαρο της Αγίας Παρασκευής. Με εκατοντάδες κάμερες, εξέδρες και ντρόουν να παρακολουθούν και να καταγράφουν κάθε κίνηση μέσα και έξω, ώστε η υπόθεση να αποκτήσει ένα κάποιο ενδιαφέρον. 

Εντωμεταξύ, το κόστος της τηλεοπτικής προβολής ανέβηκε κι άλλο. Έφτασε πλέον τα 6,25 εκατ. ευρώ για τα έξι κόμματα του κοινοβουλίου και την Πλεύση Ελευθερίας. Πρόκειται για τον δωρεάν τηλεοπτικό χρόνο που δίνει η κρατική, ιδιωτική και συνδρομητική τηλεόραση ανάλογα με τα ποσοστά τηλεθέασης και ανάλογα με τα ποσοστά των κομμάτων. Τα υπόλοιπα έχουν μόνο ένα 10λεπτο σε όλη τη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου.

Η δωρεάν διαφήμιση είναι αυτή που σφραγίζει τους δεσμούς του πολιτικού συστήματος με την ιδιωτική τηλεόραση, που έχει αναχθεί στο κύριο μέσο της πολιτικής επικοινωνίας μετά το 1995. Μέρος αυτής της άτυπης συμφωνίας είναι και η τηλεμαχία, που μεταδίδεται από όλους τους σταθμούς ελεύθερης λήψης. Εξαίρεση υπήρξε φέτος το Mega, από το οποίο δεν μεταδόθηκε λόγω αγώνα ποδοσφαίρου. 

inffowar logo

Βοήθησε το INFO-WAR να συνεχίσει την ανεξάρτητη δημοσιογραφία

Για περισσότερες επιλογές πατήστε εδώ