Ένας Γερμανικός χώρος εκδηλώσεων προειδοποιεί μια Ισραηλινή-Γερμανίδα καλλιτέχνιδα ότι η επερχόμενη συναυλία της στο Μόναχο θα ακυρωθεί αν αυτή εκφράσει την υποστήριξή της για το κίνημα μποϊκοτάζ, απόσυρσης επενδύσεων και κυρώσεων (BDS) για τα δικαιώματα των Παλαιστινίων.

Το πολιτιστικό κέντρο Gasteig έστειλε επιστολή στη Νιρίτ Σόμμερφελντ, απόγονο επιζώντων του Ολοκαυτώματος, απαιτώντας να μην κάνει αντι-Σημιτικά σχόλια ή να επιδοκιμάσει το BDS – συγχέοντας αυτά τα δύο – κατά τη διάρκεια της συναυλίας της.

«Στην περίπτωση που ανακαλύψουμε ότι το παραπάνω περιεχόμενο θα αναφερθεί κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης, θα πρέπει να την ακυρώσουμε», δηλώνεται στην επιστολή.

Η καλλιτέχνης, που παίζει την παραδοσιακή μουσική Κλέζμερ, των Ασκενάζι Εβραίων, απάντησε διαβεβαιώνοντας το πολιτιστικό κέντρο ότι ουδέποτε έχει συζητήσει το BDS επί σκηνής, αλλά είναι παρ’όλα αυτά σοκαρισμένη από τη σύγχυση του αντι-Σημιτισμού με την στήριξη των δικαιωμάτων των Παλαιστινίων.

«Για χρόνια έχω χρησιμοποιήσει καλλιτεχνικές μεθόδους για να προωθήσω τη δικαιοσύνη στο Ισραήλ και τα ανθρώπινα δικαιώματα των Παλαιστινίων. Αρκεί αυτό για να με υποπτευτούν για αντι-Σημιτισμό;», δηλώνει.

«Να σας θυμίσω ότι είμαι μια Εβραία γυναίκα γεννημένη στο Ισραήλ, κόρη επιζώντα του Ολοκαυτώματος και εγγονή ενός δολοφονηθέντα από αντι-Σημίτες στο στρατόπεδο συγκέντρωσης του Σαχσενχάουζεν;»

Η Σόμμερφελντ συχνά γράφει τουίτ στηρίζοντας τα δικαιώματα των Παλαιστινίων και έχει παροτρύνει άλλους καλλιτέχνες να σεβαστούν το πολιτιστικό μποϊκοτάζ του Ισραήλ:

Το κίνημα BDS αντιτίθεται ρητά σε όλες τις μορφές μισαλλοδοξίας, συμπεριλαμβανόμενου του αντι-Σημιτισμού και της Ισλαμοφοβίας.

Ατμόσφαιρα ΜακΚαρθισμού

Η επιστολή του πολιτιστικού κέντρου Gasteig εντάσσεται στην απόφαση του δήμου του Μονάχου από το 2017 να αποκλείσει υποστηρικτές του BDS από τη χρήση δημόσιων χώρων.

Η Σόμμερφελντ αναδεικνύει στην απάντησή της ότι ήταν μία από τους 240 Εβραίους και Ισραηλινούς μελετητές που υπέγραψαν επιστολή με την οποία απέρριπταν την απόφαση της Κάτω Βουλής του Γερμανικού κοινοβουλίου, που εξισώνει το BDS με τον αντι-Σημιτισμό.

Παρότι η απόφαση του Γερμανικού κοινοβουλίου δεν είναι δεσμευτική, τροφοδοτεί μια ΜακΚαρθική αντι-Παλαιστινιακή ατμόσφαιρα, καλλιεργούμενη και από τα Γερμανικά ΜΜΕ και τις ελίτ της χώρας.

Έπειτα από την απόφαση, πολυάριθμες πολιτιστικές προσωπικότητες έχουν παρενοχληθεί ή έχουν δει τις εμφανίσεις τους στη Γερμανία να ακυρώνονται, λόγω της υποστήριξής τους στα Παλαιστινιακά δικαιώματα.

Τον περασμένο μήνα, η βορειοδυτική Γερμανική πόλη του Ντόρτμουντ ανακάλεσε ένα βραβείο από την συγγραφέα Kamila Shamsie, λόγω της στήριξής της στο BDS.

Η επιτροπή του Βραβείου Nelly Sachs, ανακοίνωσε την απόφασή της αφότου μπλόγκερς από τον αντι-Παλαιστινιακό ιστότοπο Ruhrbarone κατηγόρησαν τη συγγραφέα για αντι-Σημιτισμό και την επιτροπή πως προωθεί «την καταστροφή του Ισραήλ».

Η Shamsie απάντησε επανεπιβεβαιώνοντας τη στήριξή της στο BDS.

«Είναι εξοργιστικό ότι το κίνημα BDS (που έχει βασιστεί πάνω στο μποϊκοτάζ της Νοτίου Αφρικής), ότι καμπάνιες κατά της κυβέρνησης του Ισραήλ για τις διακρίσεις και την ωμότητά της ενάντια στους Παλαιστίνιους, θεωρούνται ως κάτι το ντροπιαστικό και άδικο.»

Η Σόμμερφελντ ήταν μία από τους δεκάδες καλλιτέχνες, συγγραφείς και μουσικούς που μίλησαν προς υποστήριξη της Shamsie.

Αφαιρώντας βραβεία

Παρομοίως, η δυτική Γερμανική πόλη του Άαχεν αφαίρεσε βραβείο από τον Λιβανέζο-Αμερικανό καλλιτέχνη Γουαλίντ Ρααντ την περασμένη Δευτέρα, λόγω της στήριξής του στο BDS.

Ο Δήμαρχος του Άαχεν, Μαρσέλ Φιλίπ, είχε προηγουμένως δηλώσει πως ο Ρααντ είναι «υποστηρικτής του κινήματος BDS και έχει αναμειχθεί σε μια σειρά από δράσεις για το πολιτιστικό μποϊκοτάζ του Ισραήλ».

Ο Φιλίπ αποκάλεσε το κίνημα «αντι-Σημιτικό».

Αλλά το μουσείο που αποδίδει το Βραβείο Τέχνης του Άαχεν ανακοίνωσε ότι θα δώσει τελικά το βραβείο, αξίας 10.000 δολαρίων, στον Ρααντ.

Το Ludwig Forum for International Art είπε πως βρήκε τα χρήματα ανεξάρτητα από τον Δήμο.

Το μουσείο φαίνεται πως διαφωνεί με την απόφαση του Δήμου και δεν βρήκε στοιχεία αντι-Σημιτισμού από τον Ρααντ.

Η έκταση της δημόσιας υποστήριξης του Ρααντ στο BDS φαίνεται πως είναι η υπογραφή μιας επιστολής το 2014, που ζητούσε από καλλιτέχνες να αποσυρθούν από μια έκθεση σε Ισραηλινό Πανεπιστήμιο.

Ο Φιλίπ είπε πως ο Ρααντ «υπέκφευγε» όταν ρωτήθηκε για το BDS και «δεν μπορούσε να αποστασιοποιηθεί» από το κίνημα.

Πηγή: Electronic Intifada