Στο 90% έδινε τις πιθανότητες νίκης της Χίλαρι Κλίντον το πρακτορείο Reuters επικαλούμενο την ανάλυση πληθώρας δημοσκοπήσεων που διεξήγαγε για λογαριασμό του η εταιρεία Ipsos.
Φαινομενικά η αποτυχία των δημοσκόπων στις ΗΠΑ ακολουθεί ένα γνωστό μοτίβο που βίωσαν οι συνάδελφοί τους στην Ευρώπη με τα δημοψηφίσματα της Ελλάδας αλλά και του Brexit.
Δεν καταλαβαίνουν τι ψηφίζουν οι φτωχοί.
Παρά το γεγονός ότι οι τρεις μάχες της κάλπης είχαν εντελώς διαφορετικά χαρακτηριστικά – στην Ελλάδα το ΟΧΙ είχε προοδευτικά και κυρίως νεολαιίστικα χαρακτηριστικά ενώ η ψήφος στις ΗΠΑ αποτελεί απότομη στροφή προς τα δεξιά – υπήρχε ένας κοινός παρανομαστής. Πλατεία λαϊκά στρώματα που συνθλίβονται τις τελευταίες δεκαετίες από τις νεοφιλελεύθερες πολιτικές του λεγόμενου «ακραίου κέντρου» λένε «ως εδώ».
Και σε αυτές τις περιπτώσεις οι εταιρείες δημοσκοπήσεων φαίνεται ότι αδυνατούν να προβλέψουν το αποτέλεσμα της μάχης.
Όπως αποκαλύπτει η ηλεκτρονική έκδοση Politico ακόμη και ο εσωτερικός μηχανισμός του Ρεπουμπλικανικού κόμματος δήλωνε off the record στους δημοσιογράφους ότι ανέμενε ήττα του Ντόναλντ Τραμπ.
Η παρατήρηση αυτή μπορεί να μην αφορά τα τελευταία 24ωρα των εκλογών (στην Ελλάδα κυκλοφορούσαν μυστικές πληροφορίες δημοσκόπων που προέβλεπαν μεγάλη νίκη του ΟΧΙ μια ημέρα πριν από το δημοψήφισμα) αλλά δεν αλλάζει τη γενική εικόνα της αποτυχίας.
Σε περιόδους κρίσης τα εργαλεία με τα οποία το σύστημα μετρά τον παλμό και κατευθύνει την κοινή γνώμη φαίνεται ότι αποτυγχάνουν παταγωδώς.
Μια νέα απρόβλεπτη και ενδιαφέρουσα εποχή αμφισβήτησης ανατέλλει σε όλο τον κόσμο. Και αν η αριστερά δεν καταφέρει να την νοηματοδοτήσει (και πολύ περισσότερο αν προδώσει τη βάση της), το σύστημα θα προσπαθήσει να την ελέγξει δημιουργώντας νέα τέρατα τύπου Τραμπ και Λεπέν.
Α.Χ