Οι πρώτες αντιδράσεις των σκιτσογράφων

Έλληνες σκιτσογράφοι απαντούν στην λογοκρισία του ευρωκοινοβουλίου

Έπειτα από την απόρριψη των 11 από τα 28 σκίτσα Ελλήνων γελοιογράφων που είχαν υποβληθεί για συμμετοχή σε έκθεση γελοιογραφίας για τα 60 χρόνια της Ευρωπαϊκής Ένωσης, οι Έλληνες σκιτσογράφοι αντέδρασαν με νέα σκίτσα ενώ ανακοίνωση εξέδωσε αλλά και η Λέσχη Ελλήνων Γελοιογράφων (δείτε στο τέλος του κειμένου).

Ο Πάνος Ζάχαρης σχολίασε τη λογοκριτική στάση ανεβάζοντας την παραπάνω φωτογραφία με το σπασμένο μολύβι, αλλά και το εξής σκίτσο:

Ο Τάσος Αναστασίου με ένα σκίτσο:

Στο λογαριασμό του John Antono βρήκαμε το παρακάτω σκίτσο

Ο Σπύρος Δερβενιώτης απάντησε με το παρακάτω κείμενο, ανεβάζοντας και την εικόνα με την οποία θα συμμετείχε στην έκθεση:

«1) Aυτό το χαρτακι που λεει Alliance of Liberals and Democrats for Europe δεν ξέρω αν αντιπροσωπεύει το φορέα της λογοκρισίας ή αν απλά αυτοί έτυχε να ‘χουν πρόχειρα σε καποιο γραφείο τα τυπωμένα στίκερ τους.

2) Η Έκθεση αυτή (μόνο τμήμα της οποίας θα φιλοξενούνταν στις Βρυξέλλες) είχε απ’ την αρχή της συνοδευτεί από πονηρά εγχώρια δημοσιεύματα για “ενόχληση των Βρυξελλών”. Εξακολουθώ και σήμερα να πιστεύω ότι αυτό κινήθηκε σε επίπεδο χαμηλόβαθμων Βασιλικότερων των Βρυξελλών αλλά ακόμα κι έτσι, δείχνει σε τί έχει φανερότατα μεταμορφωθεί το “όνειρο της Ε.Ε. των ελευθεριών και των δικαιωμάτων”

3) Η γελοιογραφία είναι μια συνεχής μάχη να ισορροπήσεις στα όρια του να γίνεις όσο πρέπει ενοχλητικός, χωρίς όμως να μπορεί κανείς να σου κάνει τίποτα (εκτός από βαριές περιπτώσεις βλαμμένων δικομανών). Το ότι στη συγκεκριμένη περίπτωση ισορρόπησα με “επιτυχία”, με βάζει στην αμήχανη θέση να είμαι ελαφρώς απορημένος με τις ζογκλερικές μου ικανότητες, και ΠΟΛΥ περήφανος για τα λογοκριμένα σκίτσα των συναδέλφων που “σανίδωσαν” λίγο περισσότερο το γκάζι, και είναι όλα εξαιρετικά. Για την ιστορία, το σκίτσο που έστειλα εγώ είναι αυτό»

ΔΕΛΤΙΟ ΤΎΠΟΥ ΛΕΣΧΗΣ ΕΛΛΗΝΩΝ ΓΕΛΟΙΟΓΡΑΦΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΛΟΓΟΚΡΙΜΕΝΗ ΕΚΘΕΣΗ ΣΤΟ ΕΥΡΩΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟ

Στις 12/9/2017 ο ευρωβουλευτής Στέλιος Κούλογλου, με έκτακτη συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε στο Στρασβούργο, κατήγγειλε «πρωτοφανή απόπειρα λογοκρισίας» σε βάρος έκθεσης γελοιογραφίας που προετοίμαζε με τον συνάδελφό του Patrick Le Hyaric για τα 60 χρόνια της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Η έκθεση θα λάμβανε χώρα στο ευρωκοινοβούλιο των Βρυξελλών με αφορμή την επέτειο της υπογραφής της Συνθήκης της Ρώμης και θα διαρκούσε μια εβδομάδα. Σε αυτήν θα παρουσιάζονταν σκίτσα Ελλήνων και Γάλλων γελοιογράφων με θέμα την Ευρώπη.

Επειδή τις τελευταίες ημέρες ακούστηκαν και γράφτηκαν πολλά -άλλοτε εξαιτίας ελλιπούς πληροφόρησης, άλλοτε για πολιτικές σκοπιμότητες- και προκειμένου να αρθούν οι όποιες εντυπώσεις, η Λέσχη Ελλήνων Γελοιογράφων οφείλει να διασαφηνίσει τα εξής:

Καταρχήν, τα 28 έργα με τα οποία θα συμμετείχαν στην έκθεση ισάριθμοι Έλληνες γελοιογράφοι, αποτελούν ένα αντιπροσωπευτικό μόνο μέρος της μεγάλης έκθεσης «Sweet Europe»- «Γλυκειά Ευρώπη» που παρουσιάστηκε τον περασμένο Μάιο στον εκθεσιακό χώρο του Μετρό Συντάγματος. Σε αυτήν συμμετείχαν επίσης 28 σημαντικοί Βρετανοί σκιτσογράφοι που δημοσιεύουν στις μεγαλύτερες εφημερίδες του Ηνωμένου Βασιλείου. Θέμα της έκθεσης ήταν η Ευρώπη των λαών. Όπως ενημέρωνε το δελτίο Τύπου της διοργάνωσης: «Η κρίση και το άδηλο μέλλον της Ευρώπης είτε ως οικονομικής Ένωσης, είτε ως Ευρωπαϊκής κουλτούρας, αφορά ολοένα και μεγαλύτερο τμήμα των λαών της. Ο φασισμός, η ξενοφοβία, η ανεργία, η ανισότητα, είναι ζητήματα που απασχολούν καθημερινά τους πολίτες της. Η Ευρώπη κλυδωνίζεται, και οι τριγμοί της κοινωνίας και των αξιών της επηρεάζουν και την παγκόσμια κοινότητα.»

Η έκθεση «Sweet Europe» σημείωσε ιδιαίτερη επιτυχία, όπως εξάλλου φάνηκε από την ευρεία προσέλευση και τα σχόλια χιλιάδων επισκεπτών. Μεγάλο μέρος της επιτυχίας της οφείλεται, ωστόσο, στον πλουραλισμό και την πολυχρωμία των απόψεων που με απόλυτη ελευθερία εξέφρασαν οι συμμετέχοντες μέσα από τα σκίτσα τους: από την καταγγελία της νεοφιλελεύθερης Ευρώπης-φρούριο και της ανόδου του νεοναζισμού, μέχρι τη στηλίτευση του Brexit και του ακροδεξιού ευρωσκεπτικισμού, γελοιογράφοι από διαφορετικές ιδεολογικές αφετηρίες κατέθεσαν -ο καθένας και η καθεμιά μέσα από τη δική του οπτική- τις ανησυχίες, τις επιφυλάξεις, αλλά και τις προσδοκίες τους για το παρόν και το μέλλον της Γηραιάς Ηπείρου.

Πώς φτάσαμε όμως στην ακύρωση, ουσιαστικά, της διοργάνωσης στις Βρυξέλλες; Όπως εξήγησε ο Στ. Κούλογλου, από τον κανονισμό του Ευρωκοινοβουλίου προβλέπεται ότι το περιεχόμενο κάθε έκθεσης πρέπει να αξιολογείται εκ των προτέρων προκειμένου να ελεγχθεί ότι δεν περιλαμβάνει φιλοναζιστικό ή άλλο προσβλητικό προς τις αξίες της Ε.Ε. περιεχόμενο. Με βάση αυτόν τον κανονισμό, η κοσμήτορας Catherine Bearder απέρριψε 12 από τα 28 σκίτσα της ελληνικής συμμετοχής. Συγκεκριμένα, πρόκειται για τα σκίτσα των Γιάννη Αντωνόπουλου (John Antono), Δημήτρη Γεωργοπάλη, Γιάννη Δράκου (dranis), Πάνου Ζάχαρη, Πέτρου Ζερβού, Γιάννη Ιωάννου, Ηλία Μακρή, Έφης Ξένου, Σπύρου Ορνεράκη, Βασίλη Παπαγεωργίου, Στάθη Σταυρόπουλου και Βαγγέλη Χερουβείμ.

Πλήθος ερωτημάτων γεννάει η απόρριψη των σκίτσων των εν λόγω δημιουργών, καθώς και τα κριτήρια με τα οποία λογοκρίθηκε η μισή σχεδόν ελληνική συμμετοχή.

Μια απλή παρατήρηση των λογοκριμένων σκίτσων οδηγεί στο εύλογο συμπέρασμα ότι όχι μόνο δεν υπάρχει υποψία… φιλοναζιστικού περιεχομένου σε κάποια από τις γελοιογραφίες, αλλά, απεναντίας, δύο από αυτές στρέφονται εχθρικά εναντίον του ναζισμού επισημαίνοντας τον κίνδυνο αναβίωσής του στην Ευρώπη. Εξίσου εντύπωση προκαλεί ότι ούτε και τα υπόλοιπα σκίτσα που απορρίφθηκαν παραβιάζουν τον κανονισμό του Ευρωκοινοβουλίου περί «προσβολής των αξιών της Ε.Ε.». Μερικά από τα θέματα που θίγονται σε αυτά είναι η μονοπώληση της γερμανικής ηγεμονίας στην Ευρώπη, η επέλαση των αγορών, η «Ε.Ε. των πολλών ταχυτήτων», ακόμα και η καυτηρίαση του αποτελέσματος του βρετανικού δημοψηφίσματος που οδήγησε στο Brexit!

Από την άλλη μεριά, ενδιαφέρον έχει ότι και το σύνολο σχεδόν των σκίτσων που γλίτωσαν από τη λογοκριτική πρακτική, διακατέχονται από τους ίδιους προβληματισμούς για τη σημερινή Ευρώπη, γεγονός που εντείνει τα ερωτηματικά για το σκεπτικό πίσω από τη διαδικασία επιλογής και απόρριψης που ακολούθησε η Bearder.

Αθήνα 14 Σεπτεμβριου 2017
Λέσχη Ελλήνων Γελοιογράφων

inffowar logo

Βοήθησε το INFO-WAR να συνεχίσει την ανεξάρτητη δημοσιογραφία

Για περισσότερες επιλογές πατήστε εδώ