Πηγή: electronicintifada.net – Μετάφραση: Nelli Martinou
Ο καναδικός κατασκευαστικός γίγαντας Bombardier αποσύρεται από την υποψηφιότητα για την ανάληψη του έργου επέκτασης και λειτουργίας της ισραηλινής γραμμής μετρό/τραμ που θα συνδέει ισραηλινούς εποικισμούς εντός της κατεχόμενης Δυτικής Όχθης.
Η εταιρεία Bombardier είναι η μία, ανάμεσα σε άλλες δύο παγκόσμιες φίρμες, την αυστραλιανή Macquarie και τη Γερμανική Siemens – που απέσυραν την υποψηφιότητά τους, για την κατασκευή της επόμενης φάσης της γραμμής του ελαφριού μετρό/τραμ στην Ιερουσαλήμ. Η γραμμή αυτή θα συνδέει εποικισμούς μεταξύ τους και με την Ιερουσαλήμ, διευκολύνοντας την αποικιακή επέκταση του Ισραήλ μέσα στις κατεχόμενες περιοχές – κάτι το οποίο είναι έγκλημα πολέμου.
Η γραμμή μετρό/τραμ είναι σύμβολο καταπίεσης για τους Παλαιστίνιους. Τον περασμένο χρόνο, η FIDH, μία διεθνής οργάνωση ανθρωπίνων δικαιωμάτων, είπε ότι της είχε ανακοινωθεί η δέσμευση από την γαλλική δημόσια εταιρεία Systra ότι θα αποσυρόταν από την υποψηφιότητα για το έργο της γραμμής. Μετά από συνεχείς πιέσεις από καμπάνιες για τα ανθρώπινα δικαιώματα, η γαλλική κατασκευαστική πολυεθνική Veolia το 2015 πούλησε το μερίδιό της στην CityPass, την κοινοπραξία που λειτουργεί την υπάρχουσα γραμμή. Τώρα και η ίδια η CityPass ακολουθεί τη Veolia και αποσύρεται.
Η κοινοπραξία CityPass, που περιλαμβάνει τη Γερμανική Siemens, ενημέρωσε την ισραηλινή κυβέρνηση ότι αποσύρεται από την υποψηφιότητα επέκτασης και λειτουργίας της κόκκινης γραμμής και από τη κατασκευή και λειτουργία της νέας πράσινης γραμμής. Η κόκκινη γραμμή θα επεκταθεί για να διαπεράσει όλο και βαθύτερα την κατεχόμενη Δυτική Όχθη, συνδέοντας τους εποικισμούς Pisgat Zeev και Neve Yaakov, που είναι μέρος του δικτύου εποικισμών που κατασκευάζει το Ισραήλ για να απομονώσει τους Παλαιστίνιους στην Ιερουσαλήμ από αυτούς της υπόλοιπης κατεχόμενης Δυτικής Όχθης.
Η πράσινη γραμμή θα περνάει από το όρος Scopus στην κατεχόμενη Ανατολική Ιερουσαλήμ προς τον εποικισμό Gilo, νοτιοδυτικά της Ιερουσαλήμ. Οι Times of Israel έγραψαν καθαρά ότι η απόσυρση της κοινοπραξίας σχετίζεται με ρίσκα που πηγάζουν από την παρατεινόμενη στρατιωτική κατοχή του Ισραήλ.
Ενώ η απόσυρση των Macquarie, Bombardier και Siemens είναι καλά νέα για όσους παλεύουν για τα δικαιώματα των Παλαιστίνιων, τρεις ακόμα Κοινοπραξίες έχουν υποβάλει υποψηφιότητα για το πρότζεκτ και σ’ αυτές υπάρχουν αρκετές ακόμα παγκόσμιες φίρμες που ολοφάνερα θέλουν να επωφεληθούν από τα εγκλήματα του Ισραήλ.
Μία κοινοπραξία σύμφωνα με την Globes, αφορά τη συνεργασία της ισραηλινής κατασκευαστικής Electra με τη γαλλική κατασκευάστρια τραίνων Alstom και με την Moventia, την εταιρεία που έχει αναλάβει τη λειτουργία των δημόσιων μεταφορών στη Βαρκελώνη.
Η δεύτερη κοινοπραξία περιλαμβάνει την ισπανική κατασκευάστρια τραίνων CAF, της οποίας το επίσημο σωματείο έχει ψηφίσει κατά της συμμετοχής στο ισραηλινό πρότζεκτ. Αλλά σύμφωνα με τη Globes, η κοινοπραξία παραμένει στην υποψηφιότητά της.
Και η τρίτη κοινοπραξία που θέλει να αναλάβει την κατασκευή της γραμμής περιλαμβάνει την κατασκευάστρια εποικισμών Shikun & Binui, την κινέζικη εταιρεία τραίνων CRRC και τη γαλλική επενδυτική Meridiam. Η Meridiam δημιουργήθηκε με οικονομική υποστήριξη της γαλλικής τράπεζας Crédit Agricole.
Μια τέταρτη κοινοπραξία περιλαμβάνει δύο ελληνικές εταιρείες, την κατασκευστική GEK Terna, και την κρατική εταιρεία που λειτουργεί το μετρό της Αθήνας, ΣΤΑ.ΣΥ. Η Globes αναφέρει ότι οι προθέσεις της ελληνικής εταιρείας είναι ασαφείς, καθώς η μεν ελληνική κυβέρνηση υποστηρίζει την ανάληψη του έργου αλλά βουλευτές του Σύριζα και εργατικές ενώσεις, έχουν εκφράσει την αντίθεσή τους σε οποιαδήποτε ελληνική συμμετοχή στη γραμμή που θα γίνει για τους εποικισμούς.