Οι ασθενείς κρατούμενοι του Νοσοκομείου Κρατουμένων Κορυδαλλού «Ο Άγιος Παύλος» καταγγέλουν τις συνθήκες που επικρατούν στο νοσοκομείο, με ανοιχτή επιστολή προς τον υπουργό Δικαιοσύνης, Σταύρο Κοντονή.
Επιστολή – Καταγγελία των ασθενών κρατουμένων του ΝΚΚ «Ο Άγιος Παύλος»
Προς: υπουργό Δικαιοσύνης Σταύρο Κοντονή
Κοινοποίηση προς: υπουργό Υγείας Ανδρέα Ξανθό
Αξιότιμε κ. υπουργέ
Βρισκόμαστε στη δυσάρεστη θέση να σας καταγγείλουμε τα κατώθι, όπως ακριβώς είχαμε καταγγείλει και στον προκάτοχό σας με ανάλογη επιστολή στις 12 Οκτωβρίου 2015. Κατά την τελευταία επιτόπια αυτοψία που πραγματοποιήθηκε από τους δύο συναρμόδιους υπουργούς (Δικαιοσύνης και Υγείας) στις 18 Φερβουαρίου 2015, διαπιστώθηκε το αυτονόητο. Διαπιστώθηκε η αναγκαιότητα να υπάρξουν ριζικές αλλαγές στις δομές του ΝΚΚ αλλά και στο νομοθετικό πλαίσιο.
Με γενναιότητα το υπ. Δικαιοσύνης έδωσε λύσεις αναφορικά με το νομικό πλαίσιο για τους ασθενείς κρατούμενους με τη ψήφιση του ν.4322/2015. Ο νόμος που σοφά θεσπίστηκε δυστυχώς δεν εφαρμόστηκε από τα αρμόδια δικαστήρια και κυρίως από τις δικαστικές αρχές του Πειραιά με αποτέλεσμα τη διόρθωση του νόμου με το άρθρο 23 του ν.4356/2015. Ενώ ο νόμος είναι σαφής αναφορικά με το 110Α για τα άτομα με πιστοποιημένη από τα ΚΕΠΑ αναπηρία άνω του 67%, έχοντας εκτίσει τον προβλεπόμενο βάσει νόμου χρόνο έκτισης, συμβαίνει το εξής απίθανο: οι διαστικές αρχές του Πειραιά δεν αναγνωρίζουν τις πιστοποιήσεις των ΚΕΠΑ, παρερμηνεύοντας στην ουσία τον νόμο, ζητώντας είτε εκ νέου πραγματογνωμοσύνες είτε νέων γνωμοδοτήσεων από τα ΚΕΠΑ για το κατά πόσο οι παθήσεις αποτελούν μόνιμη κατάσταση εφ’ όρου ζωής, είτε για τα επί μέρους ποσοστά των συγκεκριμένων παθήσεων, είτε τις ειδικότητες των ιατρών που αξιολογούν, είτε τα ονοματεπώνυμα αυτών.
Οι πράξεις αυτές καθιστούν στην ουσία τον νόμο ανενεργό και άχρηστο ενώ ισοδυναμούν με παράβαση καθήκοντος και κατάχρηση εξουσίας. Πράξεις που είχαν ως αποτέλεσμα τον θάνατο τριών ασθενών κρατουμένων λόγω της καθυστέρησης και της κωλυσιεργίας των δικαστικών αρχών.
Θα θέλαμε να μας εξηγήσετε πως εσείς κρίνετε το γεγονός ότι οι δικαστές λειτουργούν ως άλλοι ιατροί αμφισβητώντας τους λόγους υγείας και την κρίση των γιατρών που αξιολογούν, καταδικάζοντας τους ασθενείς, καταργώντας τον νόμο και αψηφώντας τον νομοθέτη. Εδώ θα θέλαμε να σας αναφέρουμε το εξής:
ενώ το άρθρο 23 του ν.4356/2015 αναφέρεται ρητά ότι υποχρεωτικά θα πρέπει να αναγράφεται από τα ΚΕΠΑ η λέξη πρόσκαιρη ή μόνιμη στην αξιολόγηση και πιστοποίηση αναπηρίας, ουδέποτε έχει δοθεί τέτοια εντολή στις αρμόδιες επιτροπές αξιολόγησης ούτε από το υπουργείο Δικαιοσύνης αλλά ούτε και ούτε από το υπουργείο Υγείας.
Το αποτέλεσμα αυτού, είναι να γινόμαστε βορά στην κατά την δοκούν κρίση του εκάστοτε δικαστή δίνοντας παράλληλα τη δυνατότητα για μεγάλες καθυστερήσεις με πολλαπλές συνέπειες στην υγεία μας πέφτοντας θύματα της τυπολατρείας των δικαστικών αρχών.
Δυστυχώς οι ενέργειες αυτές καθιστούν το μεγαλύτερο μέρος του νόμου ανενεργό, αχρηστεύοντας με διαφόρους τρόπους όλα τα ευεγερτικά μέτρα που εσείς θεπίσατε για τις ευπαθείς ομάδες.
Ενέργειες που ουσιαστικά βασανίζουν τους εδώ και πολλά χρόνια εξαθλιωμένους τρόφιμους του ΝΚΚ.
Ενέργειες που σαμποτάρουν το νομοθετικό έργο ανάλγητα και χωρίς τύψεις.
Σας ενημερώνουμε ότι αυτή τη στιγμή πάνω από 30 ασθενείς με ποσοστά αναπηρίας άνω του 67% «λιμνάζουν» στο ΝΚΚ. Όλα αυτά ενώ οι συνθήκες νοσηλείας παραμένουν ακριβώς ίδιες, όπως διαπιστώθηκε άλλωστε από την επίσκεψη του προκατόχου σας κ. Παρασκευόπουλου συνοδεία του κ. Ξανθού το Φεβρουάριο του 2015.
Ο εξοπλισμός παραμένει ελλειπής και απαρχαιωμένος, το ιατρικό προσωπικό έχει μερικώς στελεχωθεί όμως για εμάς δεν έχει αλλάξει τίποτα. Το πρωί βρίσκονται τέσσερις (4) ιατροί που εκτελούν περισσότερο εξωτερικά ιατρεία από το συγκρότημα του Κορυδαλλού και το απόγευμα υπάρχει ένας γιατρός και ένας νοσοκόμος.
Το νοσηλευτικό προσωπικό μειώνεται καθώς έληξαν οι πεντάμηνες συμβάσεις που είχαν κηρυχθεί με αποτέλεσμα να έχουν φύγεί όλοι καθώς και ένας από τους παλιούς νοσηλευτές, συνεπώς η κατάσταση βρίσκεται στο ίδιο, αν όχι χειρότερο, σημείο. Συνεχίζουμε να περιμένουμε την υλοποίηση της υπόσχεσης για το ασθενοφόρο, την ένταξη του ΝΚΚ – «Ο Άγιος Παύλος» στο ΕΣΥ και την εφαρμογή του σχετικού προεδρικού διατάγματος του 2009.
Σε ότι αφορά τις συνθήκες διαβίωσης και υγιεινής έγιναν προσπάθειες βελτίωσης όμως συνεχίζουμε να είμαστε υπερδιπλάσιοι των προδιαγραφών του ΝΚΚ. Οι προσπάθειες του υπουργείου Δικαιοσύνης για τη βελτίωση των δομών που ήταν σε επίπεδο βαψίματος και μικροδιορθώσεων, χρίζουν συνέχειας και περαιτέρω βελτίωσης. Είναι κρίμα η επί πολλών ετών αδιαφορία να οδηγεί τη χώρα σε καταδίκες για παραβάσεις των ανθρωπίνων δικαιωμάτων από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων (απόφαση ΕΔΔΑ 20378/13, Ιούλιος 2015). Σας υπενθυμίζουμε επίσης ότι εκκρεμμούν άλλες 24 προσφυγές από τον Νοέμβριο του 2014.
Κύριε υπουργέ υπάρχει μια σειρά αιτηματων που εκκρεμμεί από τις 12 Οκτωβρίου 2015 τα οποία και σας επισυνάπτουμε, αιτήματα για τα οποία η προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου ουδέποτε μπήκε στον κόπο να συζητήσει μαζί μας. Πρόκειται, μεταξύ άλλων, για ανάγκες που έχουν προκύψει λόγω της παθογένειας της λειτουργίας του ΝΚΚ.
Σας καλούμε επειγόντως να μας επισκεφθείτε στο ΝΚΚ για να συζητήσουμε τα οσα ήδη αναφέραμε αλλά και εκείνα που παραλείψαμε για λόγους συντομίας αυτής της επιστολής. Πρέπει να βρεθούν λύσεις.
Μέσω αυτής της επιστολής – καταγγελίας διαμαρτυρόμαστε για την συνεχή απαξίωσή μας και αναμένουμε τη δική σας έμπρακτη ανταπόκριση. Τέλος, οφείλουμε να σας ενημερώσουμε ότι θα προβούμε σε κινητοποίησεις με κάθε νόμιμο μέσο, διεκδικώντας την πλήρη και ουσιαστική μας δικαίωση και αξιοπρέπεια.
Κορυδαλλός, 09/12/2016
Οι υπογραφοντες ασθενείς κρατούμενοι
ΑΙΤΗΜΑΤΑ ΑΣΘΕΝΩΝ ΚΡΑΤΟΥΜΕΝΩΝ ΣΤΟ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΟ ΚΡΑΤΟΥΜΕΝΩΝ ΚΟΡΥΔΑΛΛΟΥ
1. Άμεση στελέχωση του Νοσοκομείου Κρατουμένων Κορυδαλλού με επαρκές ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό, πράγμα που μπορεί να γίνει με ελάχιστο κόστος αν αξιοποιηθούν όλα τα διαθέσιμα μέσα (π.χ. εθελοντισμός). Να συμπληρωθούν επειγόντως οι υποδομές του σε εξοπλισμό και ασθενοφόρο σε 24ωρη βάση.
2. Να γίνει άμεση μετεγκατάσταση του Ν.Κ.Κ. σε κάποιο από τα νοσοκομεία που έχουν κλείσει, με προδιαγραφές του Ε.Σ.Υ και η ένταξη σε αυτό. Το υφιστάμενο κτίριο, αφού εξοπλιστεί καταλλήλως, να χρησιμοποιείται ως αναρρωτήριο και μονάδα βραχείας νοσηλείας.
3. Αφού κατά τις διατάξεις του Νόμου (Σωφρονιστικός Κώδικας κλπ.) όλα τα δημόσια νοσοκομεία είναι και νοσοκομεία κρατουμένων, να υποχρεωθούν στην διαρκή νοσηλεία των βαριών και χρόνιων περιπτώσεων, για να μην στοιβάζονται όλοι οι βαριά ασθενείς στο Ν.Κ.Κ., όπου δεν μπορεί να τους παρασχεθεί καμία βοήθεια και βιώνουν την αθλιότητα και την εγκατάλειψή τους.
4. Για τον τελικό υπολογισμό του ποσοστού αναπηρίας των κρατουμένων και την υπαγωγή τους στις διατάξεις των άρθρων 105 επ του Ποινικού Κώδικα να ισχύει και να εφαρμόζεται η διάταξη του άρθρου 28, παρ. 5 Α Ν 1846/1951, όπως τροποποιήθηκε και συμπληρώθηκε με τις διατάξεις των άρθρων 27, Ν 1902/1990 και 12, Ν 1976/ 1991, για την πλασματική προσαύξηση του ποσοστού αναπηρίας μέχρι 17 ποσοστιαίες μονάδες.
Να σημειωθεί ότι η διάταξη αυτή θα έπρεπε να εφαρμόζεται αυτεπάγγελτα από τα δικαστήρια χωρίς να χρειάζεται νομοθετική ρύθμιση, όπως επισημαίνει και ο συνήγορος του πολίτη σε γνωμοδότησή του, αλλά οι δικαστικοί το αρνούνται!
5. Οι ασθενείς κρατούμενοι (πολύ περισσότερο οι νοσηλευόμενοι) να έχουν την δυνατότητα της υφ’ όρων απόλυσης με ηλεκτρονική επιτήρηση («βραχιολάκι») με τους ίδιους όρους, εφόσον έχουν ποσοστό αναπηρίας τουλάχιστον 50%.
6. Οι ασθενείς κρατούμενοι με ποσοστό αναπηρίας τουλάχιστον 50% που νοσηλεύονται στο Ν.Κ.Κ και εκτίουν ποινή μεγαλύτερη της δεκαετούς κάθειρξης, να απολύονται με όρους εφόσον συμπληρώνουν το 1/3 της ποινής τους με οποιονδήποτε τρόπο.
7. Κρατούμενοι που είχαν απολυθεί με το άρθρο 110 Α του Ποινικού Κώδικα, πριν την τροποποίησή του με το άρθρο 6 του Ν 4322/2015, αλλά η απόλυσή τους ανακλήθηκε για παραβίαση περιοριστικών όρων που πλέον, μετά την τροποποίηση που προαναφέρθηκε, δεν προβλέπονται και ως εκ τούτου συνεχίζουν να κρατούνται, να δικαιούνται να απολυθούν εκ νέου με διάταξη του εισαγγελέα. Να ακυρωθούν οι ανακλήσεις των απολύσεων.
8. Να καταργηθεί ή να τροποποιηθεί με κοινή υπουργική απόφαση το άρθρου 23 του Ν 4356/2015. Το συγκεκριμένο άρθρο άνοιξε το παράθυρο στην δικαστική αυθαιρεσία και ακύρωσε στην πράξη της ευεργετικές διατάξεις του Ν 4322, με αποτέλεσμα να χαθούν ανθρώπινες ζωές.