αγγλία ταξικός αλγόριθμος σχολεία μαθητές εξετάσεις

Αγγλία: Ταξικός αλγόριθμος γκρεμίζει τις ελπίδες μαθητών

Στο Ηνωμένο Βασίλειο, οι φετινές εξετάσεις (A Level) που καθορίζουν τη βαθμολογία βάσει της οποίας γίνεται η εισαγωγή των μαθητών στην τριτοβάθμια εκπαίδευση ακυρώθηκαν λόγω του κορονοϊού.

Οι μαθητές επρόκειτο να βαθμολογηθούν μέσω της χρήσης ενός αλγόριθμου, που θα συνυπολόγιζε μεταξύ άλλων τα αποτελέσματα των τεστ των μαθητών μέσα στη χρονιά, τα αποτελέσματα των δοκιμαστικών εξετάσεων και τις βαθμολογικές προτάσεις των εκπαιδευτικών, για να καταλήξει στους τελικούς βαθμούς του κάθε μαθητή.

Τα αποτελέσματα, όμως, που δημοσιεύτηκαν την προηγούμενη εβδομάδα, γκρέμισαν τις ελπίδες πολλών μαθητών για πρόσβαση σε μεγάλα πανεπιστήμια, καθώς σχεδόν 40% των μαθητών είδαν τη βαθμολογία τους να μειώνεται κατά έναν ή δύο βαθμούς από το αναμενόμενο, στο εύρος των πέντε πιθανών βαθμών.

Ακόμα χειρότερα, φαίνεται πως ο αλγόριθμος εμπεριείχε ταξικά χαρακτηριστικά στον σχεδιασμό του, καθώς η πλειοψηφία των μαθητών που είδαν τις βαθμολογίες τους να μειώνονται, ανήκαν σε δημόσια σχολεία φτωχών περιοχών, ενώ αντίθετα τα ιδιωτικά σχολεία της χώρας είδαν τους βαθμούς των μαθητών τους να αυξάνονται οριακά σε σχέση με την περσινή βαθμολογία.

Οι πλήρεις λεπτομέρειες του τρόπου βαθμολόγησης δεν έχουν δοθεί μέχρι στιγμής στη δημοσιότητα, αλλά είναι παραδεκτό ότι ο αλγόριθμος συνυπολόγισε το βαθμολογικό ιστορικό ενός σχολείου για να κρίνει την φετινή επίδοση του μαθητή που φοιτούσε σε αυτό. Δηλαδή μαθητές που φοιτούν σε σχολεία με ιστορικό χαμηλών βαθμολογιών, είδαν τους βαθμούς τους να μειώνονται ασχέτως των επιδόσεών τους και των προτάσεων των καθηγητών τους, για να «εναρμονιστούν» με το ιστορικό των σχολείων τους.

Η φετινή βαθμολόγηση μέσω του αλγορίθμου έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις στην Αγγλία, με την κατάσταση να χειροτερεύει έπειτα από τις παλινωδίες της ανεξάρτητης εκπαιδευτικής αρχής Ofqual, που έχει υπό την ευθύνη της τη διεξαγωγή των εξετάσεων, για τους τρόπους με τους οποίους μπορούν οι μαθητές να υποβάλουν ένσταση στην τελική τους βαθμολόγηση.