«Να πάει στο διάολο η μεσαία και η ανώτερη τάξη. Δεν θα τις αποδεχτώ ποτέ και αυτές δεν θα μου αρνηθούν τίποτα ξανά» τραγουδούσε η ηρωίδα που ενσάρκωνε την Εβίτα στο ομώνυμο μιούζικαλ του Άντριου Λόιντ Βέμπερ. Μπορούμε να υποθέσουμε με βεβαιότητα ότι η Κριστίνα Κίρχνερ, η οποία διαδέχτηκε τον σύζυγό της στην προεδρία της Αργεντινής, είχε παρακολουθήσει πολλές φορές τη συγκεκριμένη παράσταση. Παρά το γεγονός ότι απέφυγε τις προεκλογικές ομιλίες και τα ντιμπέιτ (σε βαθμό που κανένας στην Αργεντινή να μην γνωρίζει το πολιτικό της πρόγραμμα) η Κίρχνερ δεν έχανε ευκαιρία να συγκρίνει τον εαυτό της με τη θρυλική μορφή της Εβίτα.

Τα διεθνή μέσα ενημέρωσης σχολίαζαν διαρκώς την εμμονή των δυο γυναικών στα ακριβά ρούχα και συνέκριναν την καρταρόμπα τους αλλά και την τεράστια συλλογή παπουτσιών τους. Σε πολιτικό επίπεδο η ίδια η Κίρχνερ μόλις ανέλαβε τα καθήκοντά της έσπευσε να δηλώσει ότι οφείλει την πολιτική της επιτυχία στον σύζυγό της –φράση την οποία είχε χρησιμοποιήσει αρκετές φορές και η σύζυγος του στρατηγού Περόν.

Εδώ όμως σταματούν οι ομοιότητες και ξεκινά το αβυσσαλέο χάσμα που χωρίζει τις δυο γυναίκες. Μεγαλωμένη σε μεσοαστική οικογένεια στα προάστια του Μπουένος Άιρες η Κριστίνα δεν δείχνει να έχει την παραμικρή ομοιότητα με την Εβίτα. Δεν έζησε ποτέ την απόλυτη εξαθλίωση της αργεντίνικης επαρχίας του μεσοπολέμου. Δεν πέρασε τα παιδικά της χρόνια, χωρίς πατέρα, κάνοντας δουλειές του ποδαριού ούτε θέλησε ποτέ να γίνει ηθοποιός και να απαγγέλλει το ρόλο της σε κάποια ραδιοφωνική σαπουνόπερα. Σε αντίθεση με την Εβίτα η Κριστίνα βρέθηκε από πολύ νωρίς στον πολιτικό στίβο καταλαμβάνοντας θέσεις βουλευτή και γερουσιαστή για την επαρχία της Σάντα Κρούζ. Απέναντι στη φιλολαϊκή αλλά και λαϊκιστική ρητορική της Εβίτα η Κίρχνερ είχε να προτάξει συγκεκριμένες πολιτικές θέσεις για να στηρίξει τον σύγχρονο περονισμό. Αν η Εβίτα έζησε τον περονισμό η Κριστίνα τον κατάλαβε.

Και οι διαφορές δεν σταματούν εδώ. Τα ζεύγη Περόν και Κίρχνερ, ανέλαβαν την εξουσία της χώρας σε δυο εντελώς διαφορετικές χρονικές περιόδους. Ο στρατηγός Χουάν Περόν κάθισε στον προεδρικό θώκο όταν το Μπουένος Αίρες αποτελούσε το «Παρίσι της Νότιας Αμερικής». Η εθνική οικονομία βρισκόταν σε περίοδο έντονης βιομηχανοποίησης αν και οι κοινωνικές ανισότητες έστελναν όλο και μεγαλύτερο τμήμα του πληθυσμού στις παραγκουπόλεις που περιστοίχιζαν τα αστικά κέντρα.

Αντίθετα ο Κίρχνερ παρέλαβε μια οικονομικά διαλυμένη χώρα. Η κρίση του 2000-2001 είχε αφήσει ένα δυσθεώρητο χρέος δισεκατομμυρίων δολαρίων το οποίο η Αργεντινή αδυνατούσε να ξεπληρώσει. Έχοντας ακολουθήσει κατά γράμμα τις συμβουλές του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου η Αργεντινή βρέθηκε στο χείλος της αβύσσου δημιουργώντας εκατομμύρια νεόπτωχων που αναζητούσαν την τροφή τους και έχτιζαν τα καταλύματα τους σε χωράφι και χωματερές. Ήταν οι περίφημοι καρτονέρος, οι οποίοι εξεγέρθηκαν τελικά απέναντι στις προηγούμενες κυβερνήσεις.

Και σε διεθνές πολιτικό επίπεδο οι δυο οικογένειες κινήθηκαν προς διαμετρικά αντίθετες κατευθύνσεις. Οι Περόν δεν κατάφεραν να κρύψουν το πολιτικό φλέρτ με τη φασιστική και ναζιστική Ευρώπη του Χίτλερ, του Μουσολίνι και του στρατηγού Φράνκο. Αντίθετα οι Κίρχνερ, αφουγκραζόμενοι τους πολιτικούς ανέμους που πνέουν στη Λατινική Αμερική προσέγγισαν διστακτικά τον αριστερό πρόεδρο της Βενεζουέλας Ούγκο Τσάβες.

Ενώ όμως οι Περόν και οι Κίρχνερ ακολούθησαν διαφορετικά μονοπάτια στην πολιτική και την οικονομία, στα μάτια εκατομμυρίων Αργεντίνων οι δυο οικογένειες μοιράζονται ένα κοινό χαρακτηριστικό. Για διαφορετικούς λόγους κάθε φορά, αμφισβήτησαν τις κυρίαρχες οικονομικές θεωρίες της εποχής τους. Οι Περόν επέβαλαν ένα σύστημα κρατισμού που θύμιζε υπερβολικά τα πρώτα βήματα του Κεμάλ Ατατούρκ στην Τουρκία. Από την πλευρά τους οι Κίρχνερ ήρθαν σε σύγκρουση με το ΔΝΤ προωθώντας ένα στοιχειώδες κράτος πρόνοιας. Προσέφεραν επιδοτήσεις για τα μέσα μεταφοράς, επέβαλαν ανώτατες τιμές σε βασικά προϊόντα και ενίσχυσαν τις υποδομές για τα εξαθλιωμένα στρώματα της κοινωνίας. Όπως παρατηρούσαν οι Los Angeles Times, η κυβέρνηση Κίρχνερ έκανε ότι περνούσε από το χέρι τη για να εξοργίσει τους διεθνείς οικονομικούς οργανισμούς. Έτσι όμως κατάφερε να ανασύρει το 28% του πληθυσμού (περίπου 11 εκατομμύρια) που βρισκόταν κάτω από το όριο της φτώχειας, να ρίξει την ανεργία από το 21% στο 8% και να προσφέρει στην Αργεντινή εκρηκτικούς ρυθμούς ανάπτυξης.

«Το ΔΝΤ είναι διαστημόπλοιο»

Συνεχίζοντας στο δρόμο του συζύγου της η Κριστίνα Κίρχνερ φαίνεται ότι έπιασε από πολύ νωρίς τον παλμό των Αργεντίνων ψηφοφόρων και το μίσος τους για τις παρεμβάσεις ξένων οικονομικών οργανισμών. Σε ένα από τα προεκλογικά της σποτάκια η δασκάλα ενός σχολείου ρωτά τα παιδιά αν ξέρουν τι είναι το ΔΝΤ. «Είναι ένα είδος διαστημόπλοιου» απαντά ένας από τους μαθητές. «Που τράκαρε στο φεγγάρι» συμπληρώνει ένας άλλος. «Όχι, όχι» φωνάζει ένα τρίτο παιδάκι, «είναι μια χώρα που τη γύρισαν ανάποδα». Και το διαφημιστικό κλείνει με μια γυναικεία φωνή να απαγγέλλει το παρακάτω κείμενο: «Ψηφίστε μας και θα εξασφαλίσουμε ότι τα παιδιά σας και τα εγγόνια σας δεν θα μάθουν ποτέ τι είναι το ΔΝΤ».

Το σποτάκι προκάλεσε ένα ελαφρύ μειδίαμα στον αγγλοσαξονικό Τύπο, που αναμένει ότι η Κίρχνερ θα αναγκαστεί να ρίξει περισσότερο νερό στο κρασί της. «Ας μην κλάψουμε ακόμη για το ΔΝΤ» έγραφαν, με ισχυρές δόσεις βρετανικού σαρκασμού, οι Financial Times. Αρκετές ακόμη οικονομικές εφημερίδες υποστήριξαν, με νόημα, ότι η Κίρχνερ έχει στο γραφείο της φωτογραφίες με την Λόρα Μπους και όχι με τον Ούγκο Τσάβες. «Η επανάσταση είναι ροζ και όχι κόκκινη» έγραψαν και ορισμένοι αναλυτές στην Αργεντινή δημιουργώντας ένα λογοπαίγνιο με το όνομα του προεδρικού μεγάρου που ονομάζεται «Ροζ Οίκος».

Η Κριστίνα φαίνεται ότι έβαλε ένα μεγάλο στοίχημα με την ιστορία. Είτε ακολουθήσει τον πολιτικό δρόμο του συζύγου της είτε όχι, θα επιχειρήσει να σχηματίσει και αυτή μια πολιτική δυναστεία η οποία θα κυβερνήσει τη χώρα για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα από ότι η οικογένεια Περόν. Και αν αποτύχει η Αργεντινή δεν πρόκειται να κλάψει γι’ αυτήν.

Εβίτα – Χριστίνα: Βίοι… αποκλίνοντες

Εβίτα Περόν
Ημερομηνία γέννησης: Άγνωστη. Η ίδια φρόντισε να καταστρέψει τα σχετικά αρχεία προκειμένου να μειώσει την ηλικία της. Πιθανολογείται ότι γεννήθηκε το 1919.
Τόπος Γέννησης: Άγνωστος. Για τους ίδιους λόγους.
Εκπαίδευση: Αυτοδίδακτη
Προϋπηρεσία: Υπάλληλος σε οικογενειακή πανσιόν, πρωταγωνίστρια σε ραδιοφωνικές σαπουνόπερες
Προσωπικά φετίχ: Φορέμετα Christian Dior και κοσμήματα Cartier
«Κακές παρέες»: Η πρόσκληση που της απήθυνε το φασιστικό καθεστώς Φράνκο στην Ισπανία στιγμάτισε την περιοδεία της στην Ευρώπη.
Οικογενειακή κατάσταση: Έγγαμη μέ τον πρόεδρο της Αργεντινής

Κριστίνα Κίρχνερ
Ημερομηνία γέννησης: 19 Φεβρουαρίου 1953
Τόπος Γέννησης: Λα Πλάτα (Μπουένος Άιρες)
Εκπαίδευση: Πτυχιούχος Νομικής
Προϋπηρεσία: Βουλευτής και αργότερα γερουσιαστής της Σάντα Κρούζ
Προσωπικά φετίχ: Συλλογή παπουτσιών
«Κακές παρέες»: Η φωτογράφηση της με την Λόρα Μπους προκάλεσε έντονες αντιδράσεις στη βάση του κόμματός της.
Οικογενειακή κατάσταση: Έγγαμη με τον πρώην πρόεδρο της Αργεντινής

Άρης Χατζηστεφάνου
Περιοδικό Κ, Καθημερινή Οκτώβριος 2007

Σχετικά θέματα:

Η Αργεντινή νίκησε τη Νόνα των αγορών
Η Αργεντινή εθνικοποιεί
Συγκέντρωση στο MEGA… με δύναμη από την Αργεντινή
Αργεντινή: Εκτροχιασμός από το μέλλον… της Ελλάδας