Garbage-of-Mine

Αποκαλύψεις του Unfollow για σκουπίδια – εργολάβους

Το ρεπορτάζ του περιοδικού Unfollow που κυκλοφορεί για τα φαραωνικά έργα που ετοιμάζει η περιφέρεια Αττικής, προς μεγάλη ικανοποίηση των μεγαλύτερων εργολάβων της χώρας, προκάλεσε μεγάλες αντιδράσεις. Παραθέτουμε επιστολή που δεχθήκαμε από το Γραφείο Τύπου της περιφέρειας Αττικής και τη δική μας απάντηση και καλούμε τον κ.Σγουρό σε ανοιχτή συζήτηση.

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΑΤΤΙΚΗΣ
ΕΙΔΙΚΟΣ ΔΙΑΒΑΘΜΙΔΙΚΟΣ ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΝΟΜΟΥ ΑΤΤΙΚΗΣ
ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ

Αθήνα 15/05/2013

Προς : Περιοδικό «Unfollow»
Υπ’ όψιν κ.κ. Λεωνίδα Βατικιώτη και Άρη Χατζηστεφάνου
Θέμα : Απάντηση σε δημοσίευμα του περιοδικού σας

Αξιότιμοι κύριοι,

Στο τεύχος του περιοδικού σας Unfollow17 που κυκλοφόρησε τον Μάη του 2013 φιλοξενείται δημοσίευμα με τον τίτλο «Για χάρη των εργολάβων θα μας πνίξουν στα σκουπίδια», που αναφέρεται στον σχεδιασμό που προωθείται για την υλοποίηση των 4 Μονάδων Επεξεργασίας Απορριμμάτων στην Αττική.

Το εκτενές δημοσίευμα περιέχει πληροφορίες που δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα, χαρακτηρισμούς που υπονομεύουν την ακεραιότητα των διαγωνιστικών διαδικασιών και καταλήγει σε παραδοχές οι οποίες οδηγούν τους αναγνώστες σας σε λανθασμένα συμπεράσματα σχετικά με τα έργα που προωθούνται.

Για την αποκατάσταση της αλήθειας και για την ολόπλευρη ενημέρωση των αναγνωστών σας θα θέλαμε να σας ενημερώσουμε για τα εξής :

«Όπως είναι γνωστό η διαχείριση των απορριμμάτων της Αττικής είναι εδώ και δεκαετίες εγκλωβισμένη στο παρωχημένο μοντέλο της υγειονομικής ταφής του συνόλου σχεδόν των παραγόμενων απορριμμάτων.

Σχεδόν 2 εκ. τόνοι σκουπιδιών συλλέγονται εδώ και χρόνια, 365 μέρες τον χρόνο, από κάθε γειτονιά της Αττικής και των νησιών, με ευθύνη των 66 Δήμων και στο σύνολό τους καταλήγουν στον ίδιο αποδέκτη.

Στον Χώρο Υγειονομικής Ταφής Απορριμμάτων της Φυλής, όπου θάβονται χωρίς προηγούμενη επεξεργασία.

Εκεί γίνεται η υγειονομική ταφή τους με μέριμνα του αρμόδιου φορέα, που είναι ο Ειδικός Διαβαθμιδικός Σύνδεσμος Νομού Αττικής (ΕΔΣΝΑ), ένα Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου στο οποίο μετέχουν υποχρεωτικά όλοι οι δήμοι της Αττικής.

Η κατάσταση αυτή που μας κατατάσσει τελευταίους στην ΕΕ στη διαχείριση των απορριμμάτων, υποβαθμίζει το περιβάλλον και εν τέλει προσβάλλει τον πολιτισμό μας, παραμένει αμετάβλητη τις τελευταίες δεκαετίες αν και υπάρχει ψηφισμένος από τη Βουλή ένας σχεδιασμός που προβλέπει την ανάπτυξη νέων υποδομών για τη διαχείριση των στερεών αποβλήτων.

Πρόκειται για τον Περιφερειακό Σχεδιασμό Διαχείρισης Απορριμμάτων (ΠΕΣΔΑ) Αττικής που εγκρίθηκε το 2001, ολοκληρώθηκε το 2003 με νόμο του κράτους και το 2006 επικαιροποιήθηκε από την πρώην κρατική Περιφέρεια Αττικής.

Κύριο χαρακτηριστικό αυτού του νομοθετήματος για τη διαχείριση των στερεών αποβλήτων του λεκανοπεδίου υπήρξε μεταξύ άλλων:

Η αποκέντρωση στη διαχείριση των απορριμμάτων αφού για πρώτη φορά εκτός της Δυτ. Αττικής προβλέπεται η δημιουργία υποδομών και στην Ανατ. Αττική. Άρα αυτό που αναφέρεται στο δημοσίευμα ότι επιβαρύνονται οι ίδιες και οι ίδιες περιοχές είναι λάθος.

Η δημιουργία Ολοκληρωμένων Εγκαταστάσεων σε Δυτική, ΝΑ και ΒΑ Αττική που θα περιλαμβάνουν από έναν ΧΥΤΥ, εργοστάσια επεξεργασίας απορριμμάτων, ένα Κέντρο Διαλογής Ανακυκλώσιμων Υλικών και μια Μονάδα Κομποστοποίησης Οργανικών Αποβλήτων.

Ο ΠΕΣΔΑ δεν υλοποιήθηκε, παρά μόνο σε ένα μικρό μέρος του με αποτέλεσμα οι επιπτώσεις αυτής της πολυετούς κωλυσιεργίας να μας χτυπούν σήμερα την πόρτα.

Οι χώροι υγειονομικής ταφής εξαντλούνται.

Η τελευταία ευκαιρία της Αττικής για απορρόφηση κοινοτικών κονδυλίων για έργα υποδομής στερεών αποβλήτων (200 εκ. €) κινδυνεύει να χαθεί εάν τα έργα δεν συμβασιοποιηθούν εντός του 2013.

Η Ε.Ε. μας «απειλεί» από 1-1-2014 με πρόστιμο 35 € ανά τόνο απορρίμματος που θάβεται ενώ μπορεί να έχει υποστεί πρώτα κάποιας μορφής επεξεργασία.

Τα χρόνια δηλαδή περνούν και οι ευκαιρίες χάνονται για την Αττική και τους κατοίκους της.

Ό,τι δεν έγινε πράξη εδώ και πολλά χρόνια επιχειρεί να υλοποιήσει μόλις μέσα σε λίγους μήνες η νέα διοίκηση του Ειδικού Διαβαθμιδικου Συνδέσμου Νομού Αττικής της οποίας επικεφαλής τέθηκε από τον νόμο του Καλλικράτη ο Περιφερειάρχης Αττικής.

Η νέα διοίκηση του Συνδέσμου σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα προώθησε μια σειρά διαδικασιών για την εύρυθμη λειτουργία του ΧΥΤΑ Φυλής, την προστασία του περιβάλλοντος και της δημόσιας υγείας, τη διασφάλιση του δημοσίου συμφέροντος και της νομιμότητας.

Και το κυριότερο: Προωθεί την υλοποίηση του ανεφάρμοστου από πολλές Κυβερνήσεις τα τελευταία δέκα χρόνια Περιφερειακού Σχεδιασμού, δημοπρατώντας την κατασκευή των 4 εργοστασίων επεξεργασίας απορριμμάτων, συμπεριλαμβάνοντας τη δυνατότητα κατασκευής 3 μονάδων κομποστοποίησης, μέσω Συμπράξεων Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα.

Αξιοποιώντας τη συγκεκριμένη διαδικασία η Αττική έχει τη δυνατότητα για πρώτη φορά να αποκτήσει σύγχρονες υποδομές για τη διαχείριση των απορριμμάτων της, εφάμιλλες των άλλων Ευρωπαϊκών χωρών. Χωρίς την παραμικρή επιβάρυνση της εθνικής μας οικονομίας.Χωρίς να χάνεται ο δημόσιος χαρακτήρας των έργων. Προσελκύοντας νέες επενδύσεις. Δημιουργώντας νέες θέσεις εργασίας.

Και το κυριότερο με διαδικασίες απόλυτα διαφανείς και με τήρηση των νόμων μέχρι κεραίας.

Η διαχείριση μάλιστα των απορριμμάτων δεν θα γίνεται, σε βάρος ούτε της πρόληψης, ούτε της μείωσης του όγκου των απορριμμάτων, ούτε της ανακύκλωσης και επαναχρησιμοποίησης.

Το επιχείρημα ότι η υλοποίηση του ΠΕΣΔΑ Αττικής γίνεται σε βάρος άλλων, εναλλακτικών, πιο φιλικών στο περιβάλλον μεθόδων είναι επίπλαστο.

Και αυτό γιατί η διαχείριση των απορριμμάτων δεν αρχίζει και τελειώνει στα εργοστάσια επεξεργασίας απορριμμάτων, αφού η δυναμικότητά τους δεν σχεδιάστηκε για τη διαχείριση του συνόλου των απορριμμάτων του λεκανοπεδίου (στις προκηρύξεις οι ποσότητες είναι ενδεικτικές και αναφέρονται στη μέγιστη δυναμικότητα κάθε μονάδας και όχι στη συνήθη λειτουργία), ενώ παράλληλα, θα μπορούν να διαχειρίζονται και ξεχωριστά ρεύματα αποβλήτων σύμφωνα με τον Ν. 4042/2012 (ανακύκλωση εντός των Μονάδων).

Πέραν των νέων Μονάδων ωστόσο ο ΕΔΣΝΑ σε συνεργασία με τους συναρμόδιους φορείς προωθεί δράσεις που διαπερνούν όλες τις βαθμίδες ιεραρχίας σύμφωνα με την Κοινοτική Οδηγία 98/08.

Για την πρόληψη καταρτίζονται προτάσεις σε περιφερειακό επίπεδο, προκειμένου να ενσωματωθούν στο εθνικό πρόγραμμα πρόληψης, όπως προβλέπουν οι κανονισμοί. Για την επαναχρησιμοποίηση ο Περιφερειακός Σχεδιασμός προβλέπει τη δημιουργία Πράσινων Σημείων. Για την ανακύκλωση πέραν των υφισταμένων συστημάτων ανακύκλωσης, όπως οι μπλε κάδοι, τα Κέντρα Διαλογής Ανακυκλώσιμων Υλικών (ΚΔΑΥ) και τα ειδικά συστήματα ανακύκλωσης, θα προχωρήσουμε τη Διαλογή στην Πηγή. Για την ανάκτηση προωθούμε την κατασκευή 4 εργοστασίων επεξεργασίας που ήδη δημοπρατούμε. Για την κομποστοποίηση προωθούμε την κατασκευή 3 εργοστασίων κομποστοποίησης, που περιλαμβάνονται στις δημοπρασίες που κάνουμε για τα εργοστάσια επεξεργασίας.

Τέλος, η διάθεση του υπολείμματος της επεξεργασίας, που θα είναι ένα πολύ μικρό κλάσμα των παραγόμενων απορριμμάτων και θα είναι αδρανές υλικό, θα απαιτεί ελάχιστο χώρο διάθεσης.

Άρα θα πρέπει να υπάρχει ένας συνδυασμός εφαρμογής προγραμμάτων διαλογής στην πηγή, πρόληψης, επαναχρησιμοποίησης και ανακύκλωσης ώστε να υπάρχει ολοκληρωμένη επεξεργασία των 2 εκ. τόνων που παράγονται στην Αττική, με ενεργό κοινωνική συμμετοχή των πολιτών.

Απώτερος στόχος είναι τίποτε να μην πηγαίνει για ταφή ενώ μπορεί πρώτα να έχει υποστεί επεξεργασία.

Στο δημοσίευμα γίνεται επίσης εκτενής αναφορά στη μεθοδολογία της καύσης. Η αναφορά σε συγκεκριμένη μεθοδολογία που θα μετέρχονται τα εργοστάσια είναι ανακριβής καθώς στις προκηρύξεις η Αναθέτουσα Αρχή δεν προκρίνει τη μία τεχνολογία έναντι της άλλης.

Βασικό στοιχείο των διαγωνισμών αποτελεί οι τεχνολογικές λύσεις που θα προταθούν να αντιμετωπίζουν στην ολότητά του το θέμα της διαχείρισης απορριμμάτων. Δεν θα γίνουν αποδεκτές λύσεις που δεν αντιμετωπίζουν αξιόπιστα τον πλήρη κύκλο παραγωγής και διάθεσης των προϊόντων. Επιπλέον οι τεχνολογικές λύσεις θα έχουν δοκιμασμένη εφαρμογή εντός της Ε.Ε. και δεν θα επιτραπούν για ένα τόσο δύσκολο και οξύ πρόβλημα, πειραματικές και μη δοκιμασμένες λύσεις.

Σε ό,τι αφορά το κόστος υπάρχει μια εσφαλμένη άποψη ότι θα υπάρχει αυξημένη επιβάρυνση για τον πολίτη από τη λειτουργία των εργοστασίων, που δεν αντιστοιχεί στην πραγματικότητα.

Και αυτό γιατί βασικός και αδιαπραγμάτευτος στόχος στο πλαίσιο κατασκευής των νέων υποδομών είναι η επίτευξη της οικονομικότερης λύσης που σέβεται το περιβάλλον και αξιοποιεί τη σύγχρονη γνώση στον τομέα αυτό.

Για τον σκοπό αυτό αξιοποιούνται σημαντικοί πόροι του ΕΣΠΑ, προκειμένου τα έργα να μην επιβαρύνουν τους πολίτες, ενώ στα τεύχη δημοπράτησης ρητά αναφέρεται ότι βασικό κριτήριο επιλογής του αναδόχου θα είναι το χαμηλότερο τέλος χρήσης που θα κληθεί να καταβάλλει ο δημότης, παράλληλα με την επίτευξη όλων των περιβαλλοντικών στόχων.

Επιπλέον τα έσοδα που θα παράγονται από τη λειτουργία των μονάδων επεξεργασίας θα συμβάλλουν στη μείωση του τέλους εισόδου. Τα παραπάνω σε συνδυασμό με την εφαρμογή του ολοκληρωμένου προγράμματος με την πρόληψη, τη μείωση, την επαναχρησιμοποίηση, την κατασκευή πράσινων σημείων, τη βελτίωση των υποδομών περισυλλογής θα συμβάλλουν στην επίτευξη της οικονομικότερης λύσης.

Τέλος πρέπει να γίνει και μια αναφορά στην προσωρινή λύση που δόθηκε από την Κυβέρνηση με τη μεταφορά απορριμμάτων από τους Δήμους Τριπόλεως και Ερμιονίδας στον ΧΥΤΑ Φυλής με την έκδοση σχετικής ΚΥΑ. Η διαδικασία αυτή έχει οδηγήσει ορισμένους φορείς στο τελείως λανθασμένο συμπέρασμα ότι δρομολογείται δήθεν έλευση των απορριμμάτων της Πελοποννήσου στην Αττική.

Η πραγματικότητα βέβαια είναι τελείως διαφορετική, αφού για την ολοκληρωμένη διαχείριση των απορριμμάτων της Πελοποννήσου έχει προκηρυχθεί ήδη διαγωνισμός μέσω ΣΔΙΤ, που βρίσκεται στο στάδιο του Ανταγωνιστικού Διαλόγου.

Αντικείμενο του έργου είναι η μελέτη, χρηματοδότηση, κατασκευή, συντήρηση και λειτουργία υποδομών που θα χρησιμοποιηθούν για την ολοκληρωμένη διαχείριση απορριμμάτων της Περιφέρειας Πελοποννήσου.

Η συνολική ετήσια ποσότητα των προς διαχείριση απορριμμάτων εκτιμάται σε 200.000 τόνους, ενώ το έργο προβλέπεται να συγχρηματοδοτηθεί και από κοινοτικούς πόρους. Ο ιδιωτικός φορέας σύμπραξης θα επιλεγεί για σύμπραξη διάρκειας είκοσι οκτώ (28) ετών.

Πως είναι επομένως δυνατόν όταν στην Πελοπόννησο υπάρχει σε εξέλιξη διαγωνισμός να ισχυρίζονται ορισμένοι ότι και τα απορρίμματα της Πελοποννήσου θα έρθουν στην Αττική;

Αξιότιμοι κύριοι,

Τα έργα κατασκευής των ανωτέρω εγκαταστάσεων διαχείρισης απορριμμάτων με όλες τις παραμέτρους που αναφέραμε, στέλνουν το μήνυμα ότι σε μια περίοδο μεγάλης αμφισβήτησης των δυνατοτήτων της χώρας μας, μπορούμε επιτέλους στον κρίσιμο τομέα των απορριμμάτων να δρομολογούμε λύσεις αντίστοιχες με την σπουδαιότητα των θεμάτων, χωρίς αναβολές και κωλυσιεργίες.

Στέλνουν επίσης το μήνυμα ότι μπορούμε να δώσουμε λύσεις για το περιβάλλον, για τους πολίτες για το αύριο των παιδιών μας απλά και αποτελεσματικά και να οδηγήσουμε την ανάπτυξη με όρους δημοσίου συμφέροντος.

Παρακαλούμε στο πλαίσιο της δεοντολογίας για τη δημοσίευση της παρούσας.

Από το Γραφείο Τύπου

 

 

Διαβάστε το ρεπορτάζ

«Για χάρη των εργολάβων

θα μας πνίξουν στα σκουπίδια»,

στο UNFOLLOW 17 που κυκλοφορεί.

Ζητήστε το στα περίπτερα.

 

 

 

 

Η απάντηση των συντακτών του UNFOLLOW:

Βρίθει υπεκφυγών, γενικοτήτων κι αοριστολογιών η απάντηση του γραφείου Τύπου του Ενιαίου Διαβαθμικού Συνδέσμου Νομού Αττικής στο ρεπορτάζ που δημοσιεύσαμε στο τεύχος Μαΐου του περιοδικού UNFOLLOW, επιβεβαιώνοντας -δυστυχώς- τα όσα αποκαλύψαμε για τις επιζήμιες απέναντι στο δημόσιο συμφέρον εξελίξεις που δρομολογούνται στο θέμα της διαχείρισης των απορριμμάτων.

Ξεκινώντας από τα σημαντικότερα σημεία της απάντησης που λάβαμε:

Η Περιφέρεια Αττικής υποστηρίζει ότι η κατασκευή των 4 εργοστασίων δεν θα γίνει σε βάρος άλλων εναλλακτικών και πιο φιλικών στο περιβάλλον μεθόδων.

Η αλήθεια είναι ότι η κατασκευή των εργοστασίων αποκλείει την ανακύκλωση για τρεις ολόκληρες δεκαετίες. Ο λόγος είναι απλός και σχετίζεται με την δέσμευση για τροφοδοσία των εργοστασίων με εγγυημένες ποσότητες απορριμμάτων. Από την στιγμή που υπάρχει αυτός ο όρος, με σκανδαλώδη ευθύνη της Περιφέρειας Αττικής, εξαφανίζεται κάθε κίνητρο για ανακύκλωση. Στο βαθμό δε που παρ’ ελπίδα και με πρωτοβουλίες άλλων παραγόντων θα προωθείται η ανακύκλωση, οι εργολάβοι–ιδιοκτήτες των εργοστασίων θα αποζημιώνονται για τα απορρίμματα που χάνουν, τιμωρώντας έτσι τους πολίτες με φιλοπεριβαλλοντική συνείδηση.

Αν η Περιφέρεια σκοπεύει να προωθήσει την ανακύκλωση τότε δεν χρειάζονται 4 εργοστάσια. Για την ακρίβεια, κανένα εργοστάσιο δεν θα χρειαζόταν, πέρα από το ΕΜΑΚ που λειτουργεί ήδη (και θα μπορούσε να λειτουργήσει πιο παραγωγικά με επιπλέον βάρδιες), αν η προώθηση της ανακύκλωσης λάμβανε κατεπείγοντα χαρακτήρα ώστε να αποφευχθεί η κατασπατάληση πόρων. Αλλά κανείς δε θέλει την ανακύκλωση… Και γι’ αυτό τον λόγο η συμβολή της ΕΕΑΑ (Ελληνικής Εταιρείας Αξιοποίησης Ανακύκλωσης) συνιστά παταγώδη αποτυχία, με την κυβέρνηση και την Περιφέρεια να μην βγάζουν τα απαραίτητα συμπεράσματα απ’ αυτό το φιάσκο.

Η Περιφέρεια Αττικής υποστηρίζει ως εσφαλμένη την άποψη μας για αυξημένη επιβάρυνση του πολίτη από τη λειτουργία των εργοστασίων. Προς επίρρωση των όσων λέει αντιτείνει μάλιστα ότι: «αδιαπραγμάτευτος στόχος στο πλαίσιο κατασκευής των νέων υποδομών είναι η επίτευξη της οικονομικότερης λύσης» κι επίσης ότι «βασικό κριτήριο επιλογής του αναδόχου θα είναι το χαμηλότερο τέλος χρήσης που θα κληθεί να καταβάλλει ο δημότης». Λέει δηλαδή ότι θα επιλεγεί η πιο συμφέρουσα λύση.

Αυτό το ξέραμε. Δεν απαντάει όμως η Περιφέρεια στο εξής: Τα δημοτικά τέλη θα αυξηθούν; Ναι ή όχι; Εμείς λέμε, απερίφραστα ναι! Και θα αυξηθούν πολλές φορές σε σχέση με το σημερινό επίπεδο. Πραγματικότητα που προφανώς δεν αποκλείεται από την Περιφέρεια και γι’ αυτό τον λόγο δεν επέλεξε να μας διαψεύσει λέγοντας «δεν θα αυξηθούν», αλλά ότι θα «επιλεγεί η οικονομικότερη λύση», δηλαδή η επιβάρυνση θα είναι η χαμηλότερη δυνατή… Επομένως θα υπάρξουν νέα χαράτσια για τον λαό και κατασπατάληση δημόσιων πόρων, καθώς δημόσιοι πόροι είναι τόσο τα κονδύλια του ΕΣΠΑ (που θα μπορούσαν να είχαν χρηματοδοτήσει άλλες πιο αναγκαίες κοινωνικά επενδύσεις) όσο και τα λεφτά των δημοτών (που θα ταΐζουν διαπλεκόμενους εργολάβους).

Η περιφέρεια Αττικής υποστηρίζει ακόμη ότι θα δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας.

Ενδέχεται. Αλλά εγείρονται κι ορισμένα ερωτήματα: Πόσες θέσεις θα χαθούν εν τω μεταξύ από την Τοπική Αυτοδιοίκηση; Μήπως, αυτές οι νέες θέσεις που θα δημιουργηθούν θα είναι σαν τις θέσεις εργασίας της ΕΕΑΑ, δηλαδή ανασφάλιστες και κακοπληρωμένες; Μήπως θα είναι σαν κι αυτές που υπόσχεται να δημιουργήσει η τρικομματική κυβέρνηση, δηλαδή των 400 ευρώ, αφού πρώτα απολύσει δημόσιους και δημοτικούς υπαλλήλους, κατ’ εντολή της τρόικας, που αμείβονται με 1.000 και 1.200 ευρώ το ανώτερο;

Η Περιφέρεια Αττικής μάς διαψεύδει που αναφερόμαστε στην καύση, υποστηρίζοντας ότι «στην προκήρυξη η Αναθέτουσα Αρχή δεν προκρίνει την μια τεχνολογία έναντι της άλλης».

Και αυτό το ξέραμε. Κι επειδή το ξέραμε γράφουμε ότι από την πίσω πόρτα, δηλαδή με την μορφή των τετελεσμένων, οι εθνικοί μας εργολάβοι, κυβέρνηση και Γερμανοί προωθούν την περιβαλλοντικά καταστροφική τεχνολογία της καύσης. Αν αυτή η εκτίμηση αποτελεί ανακρίβεια, ας μας πει τότε η Περιφέρεια τι θα γίνει το τελικό προϊόν από την διαχείριση των απορριμμάτων στα εργοστάσια; Εκτός κι αν επιλέξουν την βιολογική ξήρανση και τα δικά της παράγωγα τα εναποθέσουν μετά σε κάποια χωματερή, μέχρι να πέσει η πρώτη βροχή και να τα ξανακάνει σκουπίδια… Όπως περίπου γίνεται με το ΕΜΑΚ στη Φυλή (που παράγει RDF) και με το εργοστάσιο Μεσόγειος στο Ηράκλειο, που κατασκευάστηκαν από ιδιώτες, οι οποίοι συνεχίζουν να έχουν τη διαχείρισή τους, αποδεικνύοντας πεντακάθαρα ότι η ανάμειξη των ιδιωτών βλάπτει σοβαρά το δημόσιο συμφέρον.

Η Περιφέρεια Αττικής αναφέρει ότι όλα γίνονται με διαδικασίες απόλυτα διαφανείς και με πλήρη τήρηση των νόμων.

Αν είναι έτσι, ας μας απαντήσει στα δύο ακόλουθα ερωτήματα, από τα πάρα πολλά που έχουν συγκεντρωθεί: Το τμήμα διαχείρισης στερεών αποβλήτων του υπουργείου Περιβάλλοντος και Κλιματικής Αλλαγής, στις 15.11.2010, όπως και το τμήμα προστασίας περιβάλλοντος του υπουργείου Εσωτερικών, στις 25.11.2010, διατύπωσαν ενστάσεις για τα προωθούμενα έργα ή όχι; Επίσης, η Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για το Σχέδιο Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων ολοκληρώθηκε; Παραδόθηκε στην αρμόδια αρχή;

Η Περιφέρεια επίσης με αφορμή την επιβάρυνση της Φυλής με τα σκουπίδια της Ερμιονίδας και της Τρίπολης υποβαθμίζει τις επιπτώσεις για την Αττική, επικαλούμενη ότι θα κατασκευαστεί εργοστάσιο και στην Πελοπόννησο.

Και πάλι δεν μας λέει, πότε θα γίνει αυτό; Μέχρι τότε, τα επόμενα πέντε χρόνια (!) δηλαδή, θα συνεχίσουν να έρχονται στην Φυλή τα απορρίμματα της Πελοποννήσου;

Για το ίδιο θέμα η Περιφέρεια υποστηρίζει ότι δεν επιβαρύνονται συνέχεια οι ίδιες περιοχές της Δυτικής Αττικής -όπως γράφουμε- αλλά πλέον κι αυτές της Ανατολικής Αττικής.

Προσπερνώντας το γεγονός ότι αναφερόμαστε από την αρχή του άρθρου στην πρόβλεψη κατασκευής των εργοστασίων σε Γραμματικό και Κερατέα, η Περιφέρεια θα όφειλε να είναι πιο προσεκτική και θα συνιστούσαμε να μην επικαλείται με τέτοια ευκολία την Κερατέα, μέχρι τουλάχιστον να αποκτήσει την σύμφωνη γνώμη των κατοίκων…

Τέλος, εκτιμώντας την απάντηση που λάβαμε και θεωρώντας την ως ένα πρώτο βήμα, προκειμένου να προαχθεί ο δημόσιος διάλογος γύρω από το φλέγον θέμα της διαχείρισης των απορριμμάτων και να πάψει η συζήτηση να αποσιωπάται και οι αποφάσεις να λαμβάνονται πίσω από κλειστές πόρτες, προτείνουμε να διοργανωθεί άμεσα μια δημόσια συζήτηση για το θέμα των απορριμμάτων και των έργων που έχουν προκηρυχθεί, στην οποία να συμμετάσχουν οι συντάκτες του ρεπορτάζ και ο περιφερειάρχης Αττικής Γιάννης Σγουρός.

Στη διάθεσή σας να διευκρινήσουμε οποιαδήποτε σχετική λεπτομέρεια που θα προαγάγει την ενημέρωση των πολιτών.

Λεωνίδας Βατικιώτης, Άρης Χατζηστεφάνου