Λεωνίδας Βατικιώτης
Πηγή: Επίκαιρα 1 Απριλίου 2016

Νέο πλήγμα στις συλλογικές συμβάσεις εργασίας χιλιάδων εργαζομένων θα φέρει η άρνηση της κυβέρνησης να παρατείνει την ισχύ της Εθνικής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας που έληξε στις 26 Μαρτίου 2016. Το υπουργείο Εργασίας απέρριψε το αίτημα της ΓΣΕΕ να παραταθεί η ισχύς της τρέχουσας συλλογικής σύμβασης μέχρι το τέλος του 2016 αντιτείνοντας την ισχύ του νόμου 4320/2015 (άρθρο 40), βάσει του οποίου η ισχύς της συλλογικής σύμβασης μπορεί να επεκταθεί μέχρι τον Ιούνιο.

Αρνούμενη η κυβέρνηση να εξασφαλίσει την μετενέργεια της συλλογικής σύμβασης εργασίας για ολόκληρο το τρέχον έτος θα αφήσει απροστάτευτους χιλιάδες εργαζόμενους καθώς το καθεστώς της μετενέργειας βρέθηκε στο στόχαστρο της Τρόικας, κατά παραγγελία προφανώς των ελληνικών εργοδοτικών οργανώσεων, και καταργήθηκε με το Μνημόνιο του Αυγούστου του 2015. Αναφέρει συγκεκριμένα στο άρθρο 4.1 με τίτλο «Αγορά εργασίας και ανθρώπινο κεφάλαιο», του νόμου 4336/2015: «Η κυβέρνηση έχει δεσμευτεί να καταργήσει, ως προαπαιτούμενο, τη νομοθεσία της μεταβατικής περιόδου των συμφωνιών, η οποία θεσπίστηκε με το άρθρο 72 του νόμου 4331/2015 της 2ας Ιουλίου 2015», περιγράφοντας την τροπολογία Σκουρλέτη. Η τροπολογία του σημερινού υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας συγκαταλεγόταν στα πιο ριζοσπαστικά μέτρα της πρώτης κυβέρνησης Τσίπρα καθώς επιχειρούσε να ακυρώσει την μνημονιακή ταφόπλακα που τοποθέτησε στις εργασιακές σχέσεις η Πράξη Υπουργικού Συμβουλίου 6 του 2012, με βάση την οποία όχι μόνο μειώθηκε ο κατώτατος μισθός στα 586 ευρώ από τα 751, αλλά η ισχύς των κανονιστικών όρων των συμβάσεων παρατεινόταν επί ένα τρίμηνο, μόνον. Με την πάροδο αυτής της χρονικής περιόδου κι αφού στο ενδιάμεσο δεν έχει υπογραφεί νέα Συλλογική Σύμβαση Εργασίας οι μοναδικοί δύο όροι που συνεχίζουν να ισχύουν αφορούσαν το νέο βασικό μισθό ή ημερομίσθιο και τέσσερα επιδόματα: ωρίμανσης, τέκνων, σπουδών κι επικίνδυνης εργασίας, στο βαθμό που προβλέπονταν. Κάθε άλλο επίδομα καταργείτο, χωρίς μάλιστα να απαιτείται η σύμφωνη γνώμη των εργαζομένων! Με βάση την τροπολογία του Π. Σκουρλέτη, που ακύρωνε το έκτρωμα της κυβέρνησης Παπαδήμου, οι όροι της σύμβασης όχι μόνο εξακολουθούσαν να ισχύουν για ένα εξάμηνο αλλά ίσχυαν επίσης και για όσους εργαζόμενους προσλαμβάνοντα τη συγκεκριμένη περίοδο. Επιπλέον, μετά το εξάμηνο εξακολουθούσαν να ισχύουν στο σύνολό τους οι υφιστάμενοι όροι εργασίας, μέχρι να λυθεί ή να τροποποιηθεί η ατομική σχέση εργασίας. «Οι κανονιστικοί όροι συλλογικής σύμβασης ή διαιτητικής απόφασης, που έληξε ή καταγγέλθηκε, εξακολουθούν να ισχύουν για ένα εξάμηνο και εφαρμόζονται και στους εργαζόμενους που προσλαμβάνονται στο διάστημα αυτό. Μετά την πάροδο του εξαμήνου, οι υφιστάμενοι όροι εργασίας εξακολουθούν να ισχύουν μέχρις ότου λυθεί ή τροποποιηθεί η ατομική σχέση εργασίας», ανέφερε το άρθρο 1. Ο συγκεκριμένος νόμος όμως θεωρήθηκε μονομερή ενέργεια, όπως και πολλοί ακόμη, και καταργήθηκε με το Μνημόνιο Τσίπρα.

Επομένως όταν το υπουργείο Εργασίας παραπέμπει τη ΓΣΕΕ στο νόμο 4320, με ημερομηνία 19 Μαρτίου 2015, που περιελάμβανε μεταξύ άλλων τα μέτρα για την αντιμετώπιση της ανθρωπιστικής κρίσης, δηλώνει πίστη στο Μνημόνιο Τσίπρα, πετώντας στο καλάθι των αχρήστων τη δεύτερη πρόταση της τροπολογίας Σκουρλέτη που προαναφέραμε: «Μετά την πάροδο του εξαμήνου, οι υφιστάμενοι όροι εργασίας εξακολουθούν να ισχύουν μέχρις ότου λυθεί ή τροποποιηθεί η ατομική σχέση εργασίας»!

Επενδυτική αποχή

επενδύσεις

επενδύσειςΟι αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο παρότι άλλαξαν δραματικά τις εργασιακές σχέσεις όπως τόνισε και η πρόσφατη έκθεση του Ινστιτούτου Εργασίας της ΓΣΕΕ, δεν έφεραν τις πολυπόθητες νέες επενδύσεις. Μάρτυρας ο ίδιος ο ΣΕΒ που σε πρόσφατο δελτίο του, με ημερομηνία 11 Φεβρουαρίου 2016 απ’ όπου και το διάγραμμα (αναλυτικά βλέπε εδώ), έκρουε τον κώδωνα του κινδύνου για την έλλειψη επενδύσεων, λες και δεν είναι μέλη του οι επιχειρήσεις που έχουν κηρύξει παρατεταμένη επενδυτική απεργία: «Το 2014, το έλλειμμα επενδύσεων διαμορφώνεται σε 5,7% του ΑΕΠ ή σε περίπου 10 δις. ευρώ το χρόνο, σε σχέση με τον μέσο όρο των κρατών μελών της ΕΕ… Η αποεπένδυση το 2014 (αρνητικές καθαρές επενδύσεις) ήταν χαρακτηριστικό σχεδόν όλων των κλάδων της ελληνικής οικονομίας». Επομένως, η καταβαράθρωση των μισθών δεν έφερε επενδύσεις, αλλά αύξησε τα κέρδη!

Η κυβέρνηση με την ανακοίνωση του υπουργείου Εργασίας όχι μόνο εγκαλεί στην μνημονιακή τάξη τη ΓΣΕΕ αλλά την παραπέμπει και στην Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων που θα συνεδριάσει πρώτη φορά στις 6 Απριλίου, με θέμα τον επανασχεδιασμό του χάρτη των συνδικαλιστικών ελευθεριών στην Ελλάδα. Οι προβλέψεις του Μνημονίου είναι σαφείς: «η κυβέρνηση θα δρομολογήσει διαδικασία διαβούλευσης με επικεφαλής μια ομάδα ανεξάρτητων εμπειρογνωμόνων με σκοπό την επανεξέταση ορισμένων υφιστάμενων πλαισίων της αγοράς εργασίας συμπεριλαμβανομένων των ομαδικών απολύσεων, της συλλογικής δράσης και των συλλογικών διαπραγματεύσεων». Η σύνθεση της ομάδας, με τα 5 από τα 6 μέλη της να είναι από το εξωτερικό (Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ΔΝΤ, ΕΚΤ, ΕΜΣ και Διεθνή Οργανισμό Εργασίας), θυμίζει τις καλύτερες μέρες της αποικιοκρατίας. Αν δε, η πρώτη της συνεδρίαση γίνει, όπως φημολογείται, στην Ολλανδία απ’ όπου προέρχεται ο επικεφαλής της ομάδας καθηγητής Βαν Γιαν Ουρς θα πρόκειται για διασυρμό κάθε έννοιας κυριαρχίας.

Μάλιστα, κυβέρνηση και πιστωτές σε μια επίδειξη ισχύος πετούν έξω από το σώμα των εμπειρογνωμόνων ακόμη και τη ΓΣΕΕ που μπορεί τώρα να αντιπολιτεύεται ευκαιριακά την κυβέρνηση από τα αριστερά, το πρώτο επτάμηνο του 2015 ωστόσο ασκούσε συστηματικά αντιπολίτευση από τα δεξιά. Στο αποκορύφωμα δε του συντηρητισμού της υποστήριξε το «Ναι» παραμονές του δημοψηφίσματος του 2015 που συγκλόνισε τη χώρα, δείχνοντας για πολλοστή φορά την άβυσσο που χωρίζει τη ΓΣΕΕ από την κοινωνία και τα λαϊκά συμφέροντα. Το γεγονός ωστόσο πως η Τρόικα δεν θέλει ούτε καν τη ΓΣΕΕ είναι ενδεικτικό των αντιδραστικών αλλαγών που προετοιμάζονται.

Τη δική της σημασία επίσης έχει η επιλογή του καθηγητή της Νομικής του ΑΠΘ, Ι. Κουκιάδη που έχει διαδραματίσει πρωταγωνιστικό ρόλο στην απορρύθμιση των εργασιακών σχέσεων και την επιβολή του νεοφιλελευθερισμού στην Ελλάδα. Αρκεί να θυμηθούμε, ξεκινώντας από τα αρχαιότερα, την επιτροπή για τα εργασιακά της οποίας προΐστατο το 2008 η οποία από τότε είχε προτείνει την επανεξέταση του ορίου απολύσεων, την περαιτέρω ελαστικοποίηση της εργασίας μέσω της καθιέρωσης σύμβασης μερικής απασχόλησης, τη μείωση του ύψους των αποζημιώσεων σε περίπτωση απόλυσης, κ.α. Επίσης, τα καθήκοντα του ως προέδρου στο αμαρτωλό ΤΑΙΠΕΔ, από την ίδρυσή του τον Ιούλιο του 2011 μέχρι τον Ιούνιο του 2012, με διευθύνοντα σύμβουλο τον προερχόμενο από τη Γιούρομπανκ, Κ. Μητρόπουλο, κ.α. Φαίνεται επομένως, ότι ο μοναδικός έλληνας αντιπρόσωπος τον οποίο επέλεξε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ να την εκπροσωπήσει στην ομάδα που θα αποφασίσει και θα προτείνει τις αλλαγές στα εργασιακά βρίσκεται πιο κοντά στην Τρόικα και την μεγάλη εργοδοσία παρά στους εργαζομένους.

Τι καλό επομένως μπορούν να περιμένουν οι εργαζόμενοι από αυτή την επιτροπή;

20
CLOSE
CLOSE